Bedre kjøreutstyr for kvinner på MC er fokus i et innlegg i Bergensavisen av Anette Sundsbak og Eli Johanne Stene i Women's International Motorcycle Association (WIMA).

Bjørn Richard Johansen
På to hjul er man “Superwoman” – I debattinnlegget i Bergensavisen oppfordrer WIMA lederne med mer enn 2.200 følgere i Norge MC-bransjen til å utvikle bedre utstyr tilpasset den stadig økende gruppen av kvinner på MC.

WIMA har sendt oss innlegget som vi gjengir nedenfor og som er viktig for bransjen når vi nå får stadig flere kvinnelige motorsyklister, skrevet av president i WIMA i Norge Eli Johanne Stene og Anette Sundsbak som er visepresident i WIMA. WIMA står for Women’s International Motorcycle Association (WIMA). De er glade for at flere kvinner velger å ta sertifikat på motorsykkel. De håper enda flere vil bli med. WIMA vokser med stadig flere interessenter og har over 2.200 følgere i Norge.

Oppslaget i Bergensavisen i dag.

De siste årene har antallet kvinnelige motorsyklister økt, men utvalget av kjøre- og sikkerhetsutstyr som passer våre kropper, er skralt.

Av Eli Johanne Stene og Anette Sundsbak, president og visepresident WIMA Norway.

“På to hjul er man Superwoman”

Det å skreve over en motorsykkel – lite eller mye kubikk – gir en umiddelbar kraft. Hvis du vil si det pent, kan du si at det gir fysisk frihet, fleksibel mobilitet og nærhet til naturen. Uredigert kan du si at det er et spett opp i ryggen, et gangster-gull-glis og en utemmet råskap. Vær du trygg på at damer som kjører MC føler på dette. Motorkreftene, imaget, lufttrykket, skinndressen og sykkelen er et forstørrelsesglass på urkraften vi alle har i oss, men som kommer litt mindre klart frem i andre settinger. På to hjul er man en annen enn på jobb, på trening, på foreldremøter eller foran stekeovn eller fjernsyn. På to hjul er man «superwoman».

Likestilling eller ikke, folk snur seg etter damer på MC. Enn hvor mye vi i 2020 kan bli hva vil, og kvinnelige ledere gir ut bøker med grønn velurdress på, så er det et faktum at jentene på to hjul fremdeles er færre enn guttene. Men vi som er kvinnelige motorsyklister, vi får nyte power-følelsen.

WIMA i Norge Eli Johanne Stene er president i WIMA i Norge.

På motorsykkel er man mer eksponert for vær og andre ytre krefter, og mer utsatt i et ulykkestilfelle, enn hva man er i bil. Derfor ønsker vi å ikle oss klær og utstyr som kan minske risikoen, samtidig som det er brukervennlig, komfortabelt og ser bra ut. Dessverre er det en treghet i apparatet fra design og produksjon, via finansiering og importører til forhandlerne.

De siste årene har antall kvinnelige motorsyklister økt raskere enn dette apparatet har klart å henge med på. Hovedvekten av økningen er kvinner 45–55 med økonomi til å handle det de trenger. Innen mc-bransjen representerer damene de nye pengene. Likevel er utvalget av kjøreutstyr til kvinner skralt. Jakker og bukser har ikke plass til pupper og lår, og skal du få hele rumpen eller bysten inn i klærne, må du kjøpe noe som er så stort at det blir for langt på bein og armer. Da forskyver beskyttelsen for knær og albuer seg, slik at det ikke har noen effekt, hvis ulykken skulle være ute.

Anette Sundsbak (venstre) er visepresident WIMA Norway. Her med Eli Johanne Stene president til høyre. Her fra MC arrangementet Menn i Skjul fra tidligere i år hvor antrekk og påkledning er sentralt i konseptet.

WIMA Norway har satt i gang et kartleggings-prosjekt, for å dokumentere hvor de største utfordringene ligger, og hva kvinnelige motorsyklister ønsker seg.

Anette Sundsbak er visepresident i WIMA Norway.

Vi håper at dette, sammen med dialog med forhandlere og importører, skal gi større utvalg for damene og dermed også høyere grad av sikkerhet i trafikken. I mellomtiden klynger vi oss til de som er fremoverlente i bransjen, for eksempel Rukka, som har damejakker med innebygget beskyttelses- brynje med plass til puppene. I tillegg til selskaper som lager mc-klær utelukkende for damer, som Moto Girl i England.

Økningen av jenter, gjør også at det oppstår et behov for å tilføre disse kunnskap utover det man får gjennom å ta sertifikat. WIMA Norway jobber med å gjennomføre mekkekurs over hele landet. Målet er at jentene skal besitte grunnleggende kunnskap nok til å kunne vedlikeholde sykkelen på forsvarlig vis og avdekke feil og mangler før det blir farlig. Å vite at man selv kan sjekke sykkelen før tur, og påse at alt er i orden, gjør at en motorsyklist kan kjøre uten «teknisk angst». Dette gir en tryggere tur, og muligheten til å nyte kjøringen til fulle.

Dette, sammen med våre førerutviklingskurs på bane, gjør at vi i WIMA er med på å gjøre kvinnelige motorsyklister til bedre motorsyklister. Kompetanse, mengdetrening, teknisk innsikt og fellesskap, gir trygghet og selvtillit og øker oddsene for at hver tur blir en power-trip med endorfiner, sjelefred, blanke blikk fra tilskuerne og trygg hjemkomst. Akkurat slik vi liker det.

Eli Johanne Stene med to av 50 deltakere på kjørekurs for kvinner i starten av juni på Rudskogen. Linda Kristin Sanden fra Bergen og Marit Johnsrud fra Oslo til høyre.

Tall hentetfra Statens vegvesen viser at stadig flere av sertifikatene på lett sykkel er i lommene til unge damer. Av det totale antallet tohjuls-sertifikater i Norge, innehar faktisk kvinnene et av tre. Men fremdeles er det færre som velger å gå videre og utvide sertifikatet til tung MC, sammenlignet med gutta. På tung MC har damene et av åtte sertifikater.

WIMA ønsker velkommen inn jenter på lett MC, jenter som holder på å lese på teorien, jenter som kjører med L på ryggen, eller som bare er i sparefasen til den første mopeden. Og ikke minst dere som hadde MC før familielivet kom og tok dere. Årsaken er innlysende, vi unner alle jenter i alle aldre å kjenne på gangster-gliset og den utemmede råskapen. Sett deg på motorsykkelen og ri inn i solnedgangen. Og fremtidsvisjonen vår er naturligvis at det skal du kunne gjøre i kjøre-utstyr som passer kroppen din perfekt, etter at du har sett over sykkelen at alle de tekniske tingene er i orden. For da kan superwoman-følelsen fylle deg helt og fullt.

Skrevet av president i WIMA i Norge Eli Johanne Stene og Anette Sundsbak som er visepresident i WIMA. For mer informasjon se WIMA på internett.


Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend