Kawasaki Z H2 oppdateres til SE

Kenneth Nordahl-Pedersen
Til 2020 lanserte Kawasaki en naken utgave av sin kompressormatede H2. Naken sport har betegnelsen Z på Kawa-språk, og den nye modellen ble dermed Z H2. Nå lanseres en SE versjon av denne verstingen som yter over 200 hk. Det betyr i hovedsak mer elektronikk for bedre å kunne kontrollere kreftene.

Naken sykkel med +200 hk

Kawasaki parkerte konkurrentene med sin H2R for noen år siden. Den var kompressormatet og kunne skilte med over 300 hk. Denne versjonen var ikke mulig å få registrert, men en snillere versjon med «bare» drøyt 200 hk og et enormt dreiemoment var å få som gateversjon – Ninja H2. I 2020 lanserte Kawasaki en naken streetfighter versjon av den kompressormatede sykkelen med modellnavnet Z H2. Det er ikke en uvanlig øvelse å plukke kåpene av en sportssykkel og sette på høyere styre, og dermed ha en modell i det populære streetfighter-segmentet. Det som skiller Kawasaki fra konkurrentene i dette segmentet, er at ytelsene er de samme. Der de fleste velger å gå ned på toppeffekten for å få noe mer dreiemoment i lav- og mellomregisteret, beholder Kawasaki motoren uendret. Kompressor-teknologien sørger likevel for et oppsiktsvekkende høyt dreiemoment på hele 137 Nm ved 8500 omdreininger, og like viktig er den brede momentkurven og tilgang på kreftene over et bredt turtallsregister.

En naken muskelbunt – mer enn 200 hk.

Elektronikkpakke

Nå lanseres altså en SE utgave med en mengde elektronikk som skal gjøre sykkelen enda bedre, og kreftene mer tilgjengelig. Den får en egen fargekombinasjon, dog fortsatt svart og grønn, og egne grafikkdetaljer. Motor, chassis og design er derimot uendret fra basismodellen som fortsatt er med i sortimentet. Forskjellen ligger i elektronikkpakken som inneholder elektronisk cruise control, forskjellige kjøremoduser, traction control, quick shifter, launch control og en avansert ABS system. Bremsene er dessuten oppdatert med kraftigere kalippere.

Elektroniske hjelpemidler som kjøremodus, traction control og avansert ABS skal gjøre det lettere å tøyle kreftene.

Skyhook og Bluetooth

Den største oppdateringen finner vi likevel i det nye full-elektroniske demperoppsettet. «Skyhook» systemet fra Showa justerer dempingen med en reaksjonstid på ett millisekund. Dempingen måler kontinuerlig underlaget og tilpasser dempingen til kjørestil og underlag slik at sykkelens posisjon i bevegelsesretningen holdes stødig, mens hjul og dempere sørger for kontakt med underlaget. Også dykking ved harde nedbremsinger motvirkes.

Alt av lys er selvsagt nå med LED-teknologi, og informasjonspanelet er en TFT-skjerm som man kan koble til en smarttelefon via Bluetooth. Kawasaki har selvsagt utviklet en egen tilhørende app der du kan forhåndsinnstille kjøremoduser og lignende, og etter turen kan du hente ut en full logg fra sykkelen.

Priser og kunder

Modellen kan også leveres med variantnavnet Performance, der titanpotte fra Akrapovic, vindskjerm, baksetedeksel og tankpad er standard.

Prisene er ikke klare enda, men Kristian Østbye hos Norsk Motor Import AS forteller oss at prisen på Z H2 SE trolig vil ligge rett over 300 000,-, og i overkant av 20 000,- over basismodellen uten SE-betegnelsen. Vi spurte ham hvordan han trodde markedet ville respondere på oppdateringen.

– Dette er en motorsykkel i det øvre prissegmentet, og vi var derfor overrasket over at vi solgte hele 35 sykler av 2020 modellen. Vi tror SE modellen vil være den de fleste vil velge, selv om den er noen tusenlapper dyrere enn basis-modellen. Kjøpere av sykler i denne prisklassen betaler gjerne for å få den utgaven de vil ha, forklarer Østbye.

– Vi gleder oss til våren. Forhåpentligvis vil pandemien være på retrett slik at vi kan kjøre vårt vanlige road show der kunder får anledning til å prøvekjøre. Denne sykkelen må rett og slett bare prøves, konkluderer Østbye.

Les mer om modellen og tekniske spesifikasjoner her.

Share via
Send this to a friend