Reitwagen.no på besøk i Alta: Få med deg snøscooteren utstilling i Alta Museum

Morten Broks
Reitwagen.no presenterer reise- og besøksmål: Om du planlegger ferietur til nord, så bør du definitivt stikke innom Alta museum. På bildet ser vi en Ski-Doo veteran RD 64 1964-model. Den første med dobbel-belter. Bli med oss på Alta Museum nedenfor.

Linn Johansen er en av de som arbeider med den flotte utstillingen. Her sammen med SIFs Arve Lønnum som fikk en før-premiere.

Linn Johansen er en av de som arbeider med den flotte utstillingen. Her sammen med SIFs Arve Lønnum som fikk en før-premiere.

Følg nyheter om Snøscooter på Reitwagen.no. Reitwagen.no har ambisjon om å bli den ledende portalen for alle med interesse for motorsykkel, ATV (All-terrain vehicle), snøscooter, vannscooter og veteranbil i Norge. Reitwagen – er navnet på den første motorsykkelen som ble laget i 1885 av de tyske oppfinnerne Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach i byen Stuttgart i Tyskland. Den var en sykkel med petroleumsdrevet motor, og fikk navnet Reitwagen (fritt oversatt «ridebil»). Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) og Snøscooterimportørenes Forening (SIF) har vært fødselshjelpere til å få Reitwagen.no lansert.

Reitwagen – er navnet på den første motorsykkelen som ble laget i 1885 av de tyske oppfinnerne Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach i byen Stuttgart i Tyskland. Reitwagen har ambisjon om å bli den ledende portalen for alle med interesse for motorsykkel, ATV (All-terrain vehicle), snøscooter, vannscooter og veteranbil i Norge.Den var en sykkel med petroleumsdrevet motor, og fikk navnet Reitwagen (fritt oversatt «ridebil»). Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) og Snøscooterimportørenes Forening (SIF) har vært fødselshjelpere til å få Reitwagen.no lansert. Her en fin snøscooter historie om du besøker Finnmark og Alta.

Alta museum har i 10 år ønsket å få til en utstilling med snøscootere, som viser utviklingen siden den første scooteren kom til Finnmark tidlig på 1960-tallet. Utstillingen som åpner 26. juni er en hyllest til snøscooteren gjennom 60 år. «Fryd, Pryd og motorlyd» er det treffende navnet på utstillingen.

 

«Bli med inn i en verden hvor fart, spenning, frihet og friluftsliv møtes» skriver Alta museum om utstillingen.

 

I Alta har omtrent hver tredje innbygger snøscooter. Veteran-snøscootere er også blitt populært i Norges snøscooter-kommune nummer 1. Mange snøscooter-entusiaster har kjøpt opp gamle scootere og restaurert disse til en imponerende tilstand. Flere av disse kan du se på utstillingen.

Utstillingen har mange eldre motorer, blant annet wankelmotor, utstilt.

Utstillingen har mange eldre motorer, blant annet wankelmotor, utstilt.

 

Også flere typer motorer er utstilt. Deriblant en wankelmotor fra Sachs, på 295 kubikk og 15 hestekrefter. SIFs sekretær Arve Lønnum var heldig og fikk en før-premiere på utstillingen. Han startet selv å kjøre snøscooter på 1990-tallet, og nå fikk han se hva snøscooter-pioneerene og reindriften i Finnmark måtte slite med i snøscooterens tidlige år. Vi kan nok slå fast at det heldigvis er en stund siden bladfjæringer var standard på snøscooterne!

– En utrolig flott utstilling som viser hvor viktig snøscooteren er i Finnmark, sier Lønnum.

Utstillingens eldste scooter, Polaris K-70, 1963-modell.

Utstillingens eldste scooter, Polaris Sno-Traveler Pacer K-80 D, 1963-modell. Dette var en av de første som kom til Finnmark.

 

– Fra de første scooterne ankom Finnmark i 1959, har scooter vært et sentralt verktøy og rekreasjonskjøretøy for svært mange. Denne utstillingen ønsker å ære scooteren og scooterkjørere. Alta Museum har laget utstillingen i samarbeid med Alta Veterankjøretøyforening. De har bidratt med både materiell og kunnskap som har vært helt essensiell for å få gjennomført en slik utstilling, forteller Linn Johansen ved Alta museum.

Mange er i dag avhengig av scooteren, som for eksempel reindrifta, politiet, redningstjenester og naturoppsyn. Svært mange bruker også scooteren som rekreasjonskjøretøy, og scooterne som er stilt ut viser mangfoldet av scooteren som har blitt laget og brukt her i Finnmark fra 1963 og frem til i dag.

 

Ski-Doo veteran RD 64 1964-model. Den første med dobbel-belter.

Ski-Doo veteran RD 64 1964-model. Den første med dobbel-belter.

– Vi har hentet informasjon og bilder fra rekreasjonskjøring fra 70-tallet og frem til i dag, scootercross har fått en egen seksjon, blant annet illustrert med Tanas scootercross-legende Frode Utsi, samt mange av våre litt yngre scootercross-kanoner. Verkstedet og mekanikken har også fokus, og man kan studere både motorer, belter, dempere og andre mekaniske deler og hvordan de har utviklet seg gjennom flere tiår.

Altas egen Knut Thomassen har også åpnet litt på sin skattkiste og funnet frem noen av hans egne oppfinnelser fra 60/70-tallet, som store scooterprodusenter senere kopierte. Utstillingen blir stående til over jul, og det er også planlagt et arrangement i høst der scooterentusiaster kan samles for å diskutere scooter og drikke kaffe, men på grunn av den usikre fremtiden med tanke på smittevernregler er arrangementet enda ikke planlagt i detalj, forteller gjengen som arbeider med utstillingen.

 

Litt mer om Snøscooterimportørenes forening (SIF) – www.sif.no og https://www.snoscooter.no/scootermerker/

OM OSS
Snøscooterimportørenes Forening (SIF) er en interesseorganisasjon for en samlet snøscooterbransje i Norge. SIF arbeider aktivt for å bedre snøscooterens anseelse og snøscooterbransjens arbeidsvilkår i Norge. Dette gjøres gjennom arbeid for å få et forbedret regelverk som muliggjør en økt bruk av snøscooter under kontrollerte og regulerte former. Arbeid for flere trygge snøscooterløyper i Norge har vært en sentral del av SIFs arbeid de siste årene. Sikre og trygge løyper er det beste virkemiddelet mot en altfor høy ulykkesstatistikk. Arbeidet ga resultater i 2015 da myndighetene ga de kommunene som ønsker det, muligheten til å etablere løyper. Kontakt oss gjerne – vi er her for deg!

KONTAKT OSS
SIF sitt arbeid drives gjennom et sekretariat som kan nås på epost al@adlo.no telefon 90 11 89 00.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend