Helt ny MT-10 fra Yamaha

Kenneth Nordahl-Pedersen
Allerede i 2007 lanserte Yamaha modellen MT-01. Dette ble den første MT’en og starten på modellserien som har solgt mer enn 290 000 solgte enheter i Europa. I dag heter toppmodellen MT-10 og Yamaha har nå presentert en oppdatert versjon for 2022.

Enda mer naken

Yamaha kaller MT-10 for Kongen av Hyper Naked, eller som vi ville sagt det; flaggskipet i MT-serien. Prinsippet er en minimalistisk, naken sportssykkel med superbike ytelser. Den nye 10’eren er tro mot dette. Det nye designet preges av at unødvendige karosserideler er fjernet. Den kompakte nye LED-frontlysenheten med to lamper og de store inntakskanalene preger utseendet. To LED-øyenbryn over det doble frontlyset gir en gjenkjennende signatur når MT’en dukker opp i speilet.

 

 

EU5 motor

Den nye generasjonen av MT-10 er utstyrt med en forbedret versjon av den væskekjølte crossplane-motoren CP4, som er nært beslektet med supersporten R1. Yamaha oppgir at dette er den kraftigste og mest teknologisk avanserte motoren i en MT så langt.

Bensininnsprøytningen er oppdatert for å gi et mer lineært dreiemoment fra 4000 til 8000 o/min. Drivstofføkonomien er forbedret, CO2-utslippet er lavere og den sterkere motoren oppfyller EU5-kravene.

Vekten har økt med 2 kg sammenlignet med den forrige modellen, men samtidig har MT-10 i 2022 utgaven 5 hk mer (166hk) og et dreiemoment på 112 Nm mot 111Nm på den forrige generasjonen.

 

Finstemt lydbilde

Ingeniørene hos Yamaha har jobbet med å skape et unikt lydbilde for MT-10 ved å designe et helt nytt innsugssystem.  Med sitt irregulære tenningsintervall på 270°–180°–90°–180° har CP4-motoren skal MT-10 ha fått en særegen lyd fra både innsuget og eksos som angivelig preges av en rumlende knurring ved lavt turtall, og et høyfrekvent brøl ved høyt turtall.

Utviklingsteamet hos Yamaha har finstemt innsugslyden på 2022-modellen ved hjelp av en helt ny luftfilterboks utstyrt med tre inntakskanaler i forskjellige lengder og tverrsnitt. Hver kanal gir forskjellig innsugslyd, og de er utformet for å resonnere harmonisk ved ulike turtall og skape et unikt lydbilde. Eksossystemet er av Titan og er også designet med tanke på å skape en særegen lyd.

 

Oppdatert teknikkpakke

Som flaggskip i MT-serien leveres – som seg hør og bør – MT-10 med alt hjertet kan begjære av teknologiske hjelpemidler. Alt styrt fra en 6-akslet IMU. Her er 4 kjøremoduser, cruise control, nedleggs-ABS, quick shifter, wheelie control, justerbar motorbrems, slide-control og så videre. Og alle forhåndsinnstillinger kan justeres etter føreforhold og førerens egne preferanser.

 

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend