NAF MC ‘UNG 33’ Gruppa med fokus på Vått føre: Ikke så skummelt som man tror

Jennie Katrine Urang
Vi har vel alle hørt om hvor «dårlig grep» det er på våt asfalt og hvor «skummelt» det kan være å kjøre i regn. Har det gått lang tid siden det regnet sist, kan alt av støv og pollen som har lagt seg på veien bli såpeglatt. Eller det kan være bensin eller annet oljesøl i veien som vi kan miste grepet på.

Fin måte å bli kjent med sykkelen
– Det er ikke nødvendigvis like gøy å kjøre i regn, men det kan være fint å bli kjent med sykkelen sin på vått føre, for det er ikke nødvendigvis så skummelt som man tror, sier Ingeborg Hagen, en av de unge medlemmene i NAF MC Oslo.

– Fredag 5. juni var det nettopp det noen unge motorsyklister i NAF MC Oslo fikk prøve seg på. NAF MC Oslo sitt UNG 33 gruppa har blant annet hatt til hensikt å nå ut til unge motorsyklister mellom 16 og 33 år ved å tilby gratis plass på ‘Sikker på MC kurs’, egne turer og aktiviteter ledet av unge, men erfarne motorsyklister. I år var ønsket også å tilby et kjøreteknisk kurs på Trøgstad GoCartbane for sine unge medlemmer, forteller Fredrik Lindmark som er leder for Ung komiteen i NAF MC Oslo.

«Det er like overraskende hver vår hvor mye av kjøreteknikken som har gått i glemmeboken over vinteren. De instinktive feilhandlingene er på plass igjen. Heldigvis er det veldig motiverende med progresjonen og mestringsfølelsen man opplever selv på et kort kurs som dette, og kjøregleden er større allerede på turen hjem.»
Ingeborg Hagen

Godt tøy holder vann ute og varmen inne

Dette ble en morsom ettermiddag på vått føre. For deltakerne, totalt 13 stk, fikk til tider mye regn i løpet av de 4 timene vi var på Trøgstad. Deltakerne møtte med godt humør og regntøyet på. Noen kviet seg litt til å kjøre i regn, mens andre var optimistiske til å få kjørt i regn i trygge omgivelser, og for å få kjent på hvor godt grep sykkelen faktisk har på vått føre.

«Jeg fikk kjenne skikkelig på hvordan blikket påvirker kjøringen min, og at det å holde det langt fram og å stole på at sykkelen er der den er funker!»
Steinar Pedersen

– Det var rigget til med kjegleøvelser, kortserpentiner, krypkjøring og nødbrems den første delen av kurset. Og nødbrems var nok det de fleste gruet seg mest for, forteller Halvor Urang, hovedinstruktør for dagen. Alle fikk bremset fra forskjellige hastigheter, alle fikk jobbet med forankring, blikk, løse armer m.m. Og alle hadde kjempeprogresjon på alle øvelser. Noen aha opplever fikk vi også der vi trente på de forskjellige øvelsen. En ting er i hvert fall sikkert, vi lærte alle at vi kom dit vi så. Og vi lærte hvor viktig det var å ha riktig sittestilling/forankring for de forskjellige øvelsene om vi skulle få de til.  «Det som er så fint med disse øvelsene er jo at man løsner litt i hele kjørestilen man har på motorsykkelen. Jeg gledet meg ikke til nødbrems i det hele tatt etter en lang vintersesong, men så får man prøvd seg på et sånt kurs under trygge forhold, og da løsner den skrekken veldig fort. Alt i alt så følte jeg meg mye tryggere på å kjøre i regnvær etter kurset enn når jeg kjørte dit før kurset startet», forteller en fornøyd Benjamin Supukovic.

Øvelse gjør mester

– Etter øvelser var det lagt opp til frikjøring på banen med innlagte arbeidsoppgaver og alle fikk testet ut det vi hadde trent på. Vi avsluttet kurset med en oppsummering av det vi hadde jobbet med og konkluderte med at det var veldig lærerikt og nyttefult for videre kjøring i regn. Med andre ord. Regn er ingen hindring for å ha det gøy på MC! Men om vi kler på oss regntøy for å gå ut å kjøre når det regner, om vi ikke skal noe annet, det sitter nok litt lengere inne, avslutter Fredrik Lindmark med et smil.

For mer om NAF MC se: https://www.naf.no/her-finner-du-naf/mc-klubber/

For mer om NAF MC Oslo sin UNG33 gruppe se: http://www.nafmcoslo.no/index.php/aktiviteter/ung-under-30

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend