Storlansering fra Indian Motorcycle i forbindelse med feiring av 100-års jubileum for Chief-modellen.

Bjørn Richard Johansen
Indian – Kombinasjonen av råtøff minimalisme og moderne teknologi. En helt ny serie Chief-modeller lanseres i forkant av Motorsykkelens Uke 2021. Tre nye Chief-modeller hedrer fortiden, samtidig som de omfavner fremtiden. Indian er klar for å ta ytterligere markedsandeler i Norge i 2021.
Indian rigger seg for vekst i Norge.

Indian vokser i Norge
I 1921 lanserte Indian Motorcycle den ikoniske Indian Chief-modellen, en av de mest historiske og innflytelsesrike motorsyklene gjennom tidene. Nå, for å feire 100 års jubileum, presenterer Americas første motorsykkelselskap tre nye Indian Chief-modeller. Her kombineres ikonisk, amerikansk V-twin-stil med moderne ytelse og teknologi. De nye Chief modellene er enkle og rene i utformingen, estetikk som hyller den amerikanske motorsykkelens glansdager.

Truls Tvete er adm. direktør for Polaris Norge som importerer Indian.

Vi tror på vekst i markedet
– Vi ser at vi tar markedsandeler i det norske markedet og jeg er helt overbevist at disse syklene vil selge godt i vårt marked, sier Truls Tvete som er adm. direktør for Polaris Norge i Askim som importerer Indian Motorsykler til Norge til Reitwagen.no. Polaris Norge omsatte for nesten 375 millioner i 2019 og importerer Indian Motorsykler, Polaris ATV og snøscootere samt Bennington båter.

Stor dag, sier Børge Grefslie som er salgs- og markedssjef av Indian Motorcycle hos Spinnin Wheel.

Stor dag og dette gleder kundene våre
– Lanseringen kom nå perfekt i oppløpet til Motorsykkelens Uke 2021 hvor målet er å spre mye god informasjon om MC i det norske markedet. I dag er det derfor en stor dag for oss som selger Indian. Våre eksisterende og nye kunder får nå mulighet til å kjøpe en rekke nye modeller. Vi gleder oss til sesongen, sier Børge Grefslie som er salgs- og markedssjef av Indian Motorcycle hos Spinnin Wheel på Mysen i Askim kommune sør for Oslo.

Flott design.

Nye Chief-modeller
De nye Chief-modellene er basert på en tidløs, forenklet stålrørsramme kombinert med Indian Motorcycle sin kraftige Thunderstroke-motor. De nye Indian Chief Dark Horse, Indian Chief Bobber Dark Horse og Indian Super Chief Limited tilbyr tre unike karakterer av klassisk amerikansk V-twin, hver til sin målgruppe.

Storslagen kjøreopplevelse
På Chief Dark Horse er kjøreopplevelsen storslagen selv om stilen er minimalistisk. Her går vi tilbake til den amerikanske V-twinens glansdager. Til tider da man samlet seg og reiste på tur, turer helt uten mål, der det viktigste var å kjøre sammen, være sammen med gode venner. Legendariske tider. Så til nye Chief Bobber Dark Horse. Utstyrt med store dekk og spilefelger, en muskuløs front og solo bobbersete, gir Chief Bobber Dark Horse en rungende hyllest til de klassiske V-twinene etter krigen. Sykler som ble bobbet og customisert av militære veteraner og opprørere kledd i blått, hvis hensikt var å bryte med det normale. Som tredje alternativ tilbyr Indian Motorcycle Super Chief Limited. Den er utstyrt med sidevesker og vindskjerm, noe som gjør den litt mer allsidig og til en trygg følgesvenn på lengre turer.

Mike Dougherty, president for Indian Motorcycle og Polaris.

Stolt Indian President
– Indian Chief er virkelig en ikonisk motorsykkel, og hvilken bedre måte er det vel å feire 100-års jubileet på, enn å lansere en helt ny Indian Chief-serie, sier Mike Dougherty, president for Indian Motorcycle. Disse syklene ivaretar den mekaniske enkelheten og utseende til klassiske amerikanske V-twins, samtidig som de byr på moderne teknologi og funksjonalitet. Vi er svært begeistret for å få denne nye plattformen inn i modellprogrammet vårt, forteller Mike Dougherty i Indian Motorcycle.

Den nye Indian Chief-serien markerer skjæringspunktet mellom enkelhet og kraft. Chief-modellene kommer med en klassisk stålrørramme. 15,1 liters bensintank, bobbet bakskjerm, doble dempere bak med justerbar forspenning, dobbelt eksosanlegg, LED-belysning, nøkkelfri tenning og Pirelli Night Dragon-dekk. I tillegg kommer de med cruisekontroll og tre kjøremodus: sport, standard og tour.

Indian Chief-serien har kort akselavstand på 1626 mm, lav sittehøyde på 662 mm og våtvekten er bare 304 kg. Resultatet er motorsykler som er svært enkle å kjøre, og som gir fører selvtillit. Chiefene kommer med 46 mm teleskopgaffel med 132 mm vandring, 28,5 graders nedleggsvinkel og komfortabel ergonomi. Alt ligger vel til rette for suverene kjøreegenskaper selv i krappe svinger.

Ola Stenegard fra Sverige er helt sentral i design og utvikling hos Indian.

Ola Stenegard fra Sverige er sentral i design og utvikling hos Indian
– Vi ønsket å skape et tidløst design som aldri går ut av stil, og som ser vakkert ut, enten de er helt nedstrippet eller fullt utrustet for langtur med sidevesker og vindskjerm, ja hele pakken, sa Ola Stenegard, direktør for Industrial Design hos Indian Motorcycle. Han er født og oppvokst i Sverige før han fikk en internasjonal karriere innen motorsykkelbransjen. Vi ønsket også å gjøre de enkle å customisere slik at det er lett for kjøperne å skape sitt personlige preg. Til syvende og sist er dette sykler som vekker sterke følelser på grunn av deres enkle mekaniske styling og råe amerikanske muskelkraft. Dette er rene kjøremaskiner.

Indian Chief er utstyrt som følger:

Chief Dark Horse, Chief Bobber Dark Horse, Super Chief Limited
Selve drivkraften i alle Chief-modellene er Indian Motorcycle sin Thunderstroke 116-motor som leverer et dreiemoment på 162 Nm. ABS er standard. Forskjellige utførelser skiller disse syklene fra hverandre samtidig som de fremhever håndverk med fokus på detaljer. Både Chief og Chief Bobber Dark Horse-modellene har svarte overflater på motor, eksosanlegg og deksler, mens Super Chief Limited har det samme i kromutførelse.

Som instrumentering har alle modellene fått det første 101 mm, runde Ride Command-systemet. Føreren kan betjene Ride Command-systemet via håndkontrollene eller via den digitale IPS-berøringsskjermen. Føreren kan velge blant flere grensesnitt, inkludert to forskjellige målekonfigurasjoner, sykkel- og kjøreinformasjon samt turn by turn-navigering. Hvis man bruker en trådløs hjelmkommunikasjon, kan føreren kontrollere musikken i Ride Command-systemet når telefonen er paret via Bluetooth eller USB. Føreren kan også få tilgang til telefoninformasjon, inkludert nylige samtaler, kontakter, talltastatur og tekstmeldingslogg. Når man er tilkoblet, vil innkommende samtaler vises og kan godtas eller avvises direkte gjennom Ride Command-systemet.

 

Tre forskjellige Chief-utgaver:

 

Chief Dark Horse

Chief Dark Horse
Indian Chief Dark Horse er nedstrippet med mekanisk styling, dragbar styre, 19-tommers støpte felger, midtmonterte fotpinner, slank frontlylt og solo bobbersal. Chief Dark Horse kommer I fargene Black Smoke, Alumina Jade Smoke og Stealth Grey.

Chief Bobber Dark Horse

Chief Bobber Dark Horse
Mini-apehanger styre kombinert med fremflyttede fotpinner gir en mer oppreist og aktiv kjørestilling. Chief Bobber Dark Horse har 16-tommers (40,6 cm) spilefelger, deksler på gaffel- og dempere, og stor frontlykt med deksel. Chief Bobber Dark Horse er tilgjengelig i Black Smoke, Titanium Smoke og Sagebrush Smoke.

Super Chief Limited

Super Chief Limited
Super Chief Limited er designet for komfort, og skiller seg ut med en vindskjerm med kvikklås, sorte sidevesker i skinn, touringsal, fotbrett og tradisjonelt cruiserstyre. Super Chief Limited har 16-tommers (40,6 cm) felg med spilefelger, stor frontlykt med deksel, deksler på gaffel og eksosanlegg i krom. Super Chief Limited er tilgjengelig i Black Metallic, Blue Slate Metallic og Maroon Metallic.

Tilbehør
Eiere vil ha tilgang til over 70 artikler, inkludert deler spesielt designet for Chief-modeller, samt flere komponenter tilgjengelig for Scout- og Thunderstroke-modeller. Indian Motorcycle sin tilbehørsserie er designet for å forbedre ytelse, tilpasse stil og å øke komfort. Blant artiklene som er tilgjengelig finner vi blant annet:

Styling
Eiere kan gjøre sin Chief mer personlig ved å sette på en rekke deler. Slik som solo racks og rack bag, lav eller middels høy vindskjerm, luftfilter med høyt luftinntak. Det er også fem forskjellige utgaver av styre, inkludert et åtte-tommers mini-ape-styre, 127 mm mid-rise styre, styre med redusert lengde, cruiser og dragbar-styre.

Komfort
Indian Motorcycle ønsker å tilby tilbehør til alle typer personer og kjørestiler. Derfor har vi blant annet middels eller høy vindskjerm, ryggstøtte for passasjer, veltebøyler og Pathfinder S LED-kjørelys.

I tillegg til deler lanserer også Indian Motorcycle en ny Chief kleskolleksjon, med tre unike sjangre å velge mellom. Fra den rå og brutale attituden til Chief Dark Horse, old-school-looket til Chief Bobber Dark Horse eller road-warrior glory of Super Chief Limited, tre unike linjer med skjorter og hodeplagg som sammenfaller med hver modell.

Motorsyklister kan få informasjon om sin lokale forhandler ved å gå til link.

KORT OM INDIAN MOTORCYCLE
Indian Motorcycle er Amerikas første motorsykkelselskap. Indian Motorcycle ble grunnlagt i 1901 og har vunnet hjerter til motorsyklister over hele verden og blitt anerkjent som et av Amerikas mest legendariske og ikoniske merker. Dette har de oppnådd gjennom uovertruffen racingdominans, fremragende ingeniørskap, utallige innovasjoner og bransjepriser. I dag er arv og lidenskap gjenopprettet under ny merkevarestyring. Mer informasjon, se link.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend