Ducati presenterer Panigale V4 SP2: "The Ultimate Racetrack Machine”

Paal-Christian Hansen
Panigale V4 SP2 er toppmodellen for Ducati supersportssykler: en spesiell versjon for banekjøring, enda mer intuitiv og mindre anstrengende også for ikke-profesjonelle førere. Produsert i en nummerert serie, er Panigale V4 SP2 preget av “Winter Test”-design og en serie karbonfiberdetaljer.

Panigale-familien
Ducati har lansert den nye Panigale V4 SP2 til entusiaster: en spesiell motorsykkel i en nummerert serie, designet for å fullt ut leve ut lidenskapen for banekjøring, og øke ytelsene.

Ducati Panigale-familien er under konstant utvikling, akkurat som med Ducati Corse-prototypene. “SP2” er modellen i 2022-versjon har forbedret aerodynamikk, ergonomi, motor, chassis og elektronikk. Den har et kraftigere bremsesystem, lette karbonfelger, tørr clutch som er arvet fra WorldSBK-syklene, racingfotpinner og en serie karbonkomponenter.

“The Ultimate Racetrack Machine”
Resultatet er “The Ultimate Racetrack Machine”: en spesiell modell, ideell for den ikke-profesjonelle rytteren som ønsker å oppleve rå banedager og utfordre egne rekorder.

Hjertet til Panigale V4 SP2 er 1103 cc Desmosedici Stradale hentet fra MotoGP.
Euro 5-versjonsmotoren leverer 215,5 hk ved 13 000 o/min, en effektøkning på 1,5 hk i forhold til Panigale V4 2021. Den maksimale effekttoppen nås ved 14 500 o/min.

For å utnytte det fulle potensialet til denne motoren, har Ducati utviklet dedikerte gir-for-gir dreiemomentkurver, og fire forskjellige kraftmoduser (Full, High, Medium, Low).

Desmosedici Stradale
Når den brukes på banen, kan ytelsen til Desmosedici Stradale forbedres ytterligere med en Ducati Performance racing eksos, utviklet i samarbeid med Akrapovič. Denne eksosen øker ytelsen og begrenses støyen. Det skal være mulig å kjøre med full racingeksos selv på baner med de strengeste støygrensene. Med denne eksosen er vekten på Panigale V4 SP2 redusert med 5 kg, og tørrvekten til sykkelen bare 168 kg. Akrapovič-eksosen garanterer også en effektøkning på 12,5 hk. Dette gir sykkelen 228 hk, og maksimalt dreiemoment øker til 131 Nm.

Dempersystemet har en elektronisk kontrollert 125 mm vandring Öhlins NPX25/30 trykkgaffel foran som bruker et trykksatt patrondempingssystem. Denne gaffelen, i kombinasjon med Öhlins TTX36 støtdemper og med den elektroniske styredemperen (også Öhlins), utgjør andre generasjon av Smart EC 2.0-systemet

Mer godsaker
For ytterligere å forbedre ytelsen på banen og de dynamiske egenskapene til Panigale V4, er “SP2”-versjonen utstyrt med 5-delte eiker karbonhjul, 1,4 kg lettere enn de smidde aluminiumene til Panigale V4 S. Panigale V4 SP2 er også utstyrt med eksklusive Brembo Stylema R® bremsekalipere foran. Kaliperne betjenes av en Brembo MCS (Multiple Click System) radialpumpe som lar deg justere akselavstanden raskt og enkelt på tre konfigurasjoner for å tilpasse bremsefølelsen. Bremsespaken foran er utstyrt med en “remote adjuster”-enhet, som lar deg justere posisjonen ved å trykke på en knott på venstre håndtak. Til slutt, på “SP2”-versjonen er bremse- og clutchspakene frest i endene for å redusere luftmotstanden.

Panigale V4 SP2 er utstyrt med Rizoma fotpinner i anodisert aluminium med karbonfiber hælbeskyttere. Fotpinnene er fullt justerbare, og skal gi godt grep for støvlene.

Daglig leder Torgeir Magnussen (venstre), Ducati Eberg Motor i Trondheim og selger Thomas Nicolaisen.

Elektronikken har en sentral plass hos Ducati
Panigale V4 SP2 har en elektronikk-pakke med 4 kjøremoduser (løp A, løp B, sport, gate).
De elektroniske parametrene til sykkelen kan visualiseres på dashbordet og “Track Evo”-visningsmodus. På denne skjermen beveger turtelleren seg på en horisontal skala plassert i den høyeste delen av instrumentet, eller den mest synlige, og indikasjonen på innkoblet gir er i midten av skjermen. I høyre område av skjermen er det fire forskjellige fargede sektorer, hver dedikert til en elektronisk kontroll (DTC, DWC, DSC, EBC). Den venstre sektoren viser informasjon med klokke, antall fullførte runder og hastighet.

Tobias Persson i Ducati gleder seg til at sesongstart nå kommer for fullt. Ducati gjør det stadig bedre i Norge.

Den nye Panigale V4 SP2 er tilgjengelig i enseter-konfigurasjon fra mars 2022. Pris i Norge vil være ca. NOK 483.000.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend