Dette er de mest populære motorsyklene i Norge

Morten Broks
Adventure-motorsykler, nakenmodeller, klassiske skjønnheter og komfortable sportssykler er de mest solgte MC-typene i Norge. Vi tok Pål Anders Ullevålseter og den ferske motorsyklisten Ida Wendel Tømta med på prøvetur med modellene som norske motorsyklister har lagt sin elsk på.

Pål Anders Ullevålseter og Ida Wendel Tømta prøvesitter to modeller i Naked-klassen.

Tar vi en titt på salget av nye motorsykler, viser denne at mer enn 80 prosent av syklene som selges i Norge kommer fra disse fire segmentene. Adventure-klassen og Naked-klassen er de klart mest populære, og utgjør alene over 70 prosent av salget.  Klikk her for å se video

Pål Anders Ullevålseter er Norges mest kjente motorsyklist. Han har kjørt enduro i over 30 år og er blant annet enduro-verdensmester og har råsterke plasseringer i legendariske Dakar-rally. Vi fant frem noen av markedets mest populære modeller, hentet inn en fersk motorsyklist som makker og lot de to få prøve utvalget.

– Jeg skal kjøpe ny motorsykkel i sommer, så det passer som hånd i hanske at jeg får prøve mange sykler nå, sier Ida Wendel Tømta. 28-åringen tok MC-lappen i fjor. Frem til i dag har hun bare erfaring med custom-sykkel. Pål Anders har kjørt aller mest offroadere, men kjører i sommer en cutom-inspirert sykkel.

La oss først se litt nærmere på de ulike segmentene:

Adventure

Honda Africa Twin er en av de populære modellene i Adventure-klassen.

I denne klassen finner vi stor bredde, med alt fra mindre grusorienterte motorsykler på under 700 kubikk, til større og mer asfaltorienterte modeller med motorer på over 1200 kubikk. Felles for alle modellene er at de er skapt for å ta deg med på tohjulseventyret du drømmer om.

Vi har alle våre forskjellige drømmer når det handler om den optimale MC-opplevelsen. For noen er det nærmeste grusvei som lokker, for andre er det lange reiser i ukjente omgivelser. Og for noen er lykken å kunne kjøre tohjuling til og fra jobben i byen, med alle fordelene det medfører.

Motorsyklene i Adventure-klassen var opprinnelig 100 % offroad-fokuserte, med eikefelger, knastedekk og lang fjæringsvei. De siste 20 årene har det imidlertid kommet flere mer asfaltorienterte modeller på markedet, med 17-tommers hjul og gummi som gir bedre grep på asfalten enn grusdekkene. Produsentene oppdaget nemlig at mange foretrakk offroadsykler for kjøring på asfalten. Den komfortable, oppreiste kjørestillingen og den gode støtdempingen ga fine kvaliteter på langturen.

– Man blir jo aldri sliten av å kjøre en slik type sykkel på veien. Du sitter utrolig komfortabelt, sier Pål Anders. Han får lyst til å kjøre rett til Nordkapp etter å ha prøvd et par av de populære offroaderne med stor motor. Ida er overrasket over hvor lettkjørt de store maskinene er.

– De virker utfordrende når man setter seg på dem, men kjøringen går jo så lett, sier hun.

Klikk her for å lese mer om Adventure-klassen.

I Norge har Adventure-segmentet solgt veldig godt de siste 15 årene. Ørkenreven fra Nordmarka kan nok ta sin del av æren for at disse modellene er blitt så populære her i Norge. Ullevålseter ble nummer to i Dakar-rallyet i Afrika i 2010. Med 9 topp-10 plasseringer fra 2002, fikk han mye oppmerksomhet.

Naked

KTM Duke 890 er en av de populære Naked-modellene.

Naked-klassen er på mange måter historien om den moderne motorsykkelen. På slutten av 1960-tallet kom de første naked-modellene, med design som smeltet mange tohjulshjerter. Blant dagens motorsyklister er det mange som mener at en «ekte» motorsykkel skal ha den klassiske utstrålingen. Den skal ha bekvem sittestilling, god komfort og fine veiegenskaper. Motoren skal være synlig, uten overdreven bruk av styling-detaljer. Designen må gjerne være moderne og spennende, bare sykkelen formidler den klassiske kjørefølelsen. Naked-modeller finnes fra 125 kubikk og opp til de aller største motorene.

Klikk her for å lese mer om Naked-klassen.

De aller fleste MC-produsentene leverer modeller i denne klassen. De designmessige variasjonene er relativt store, med noen modeller som ser ut som de er produsert på 1960-tallet, og andre med innovativt og moderne design. Her er det gjerne hjertet som tar avgjørelsen.

– Disse var utrolig lettkjørte. Jeg skulle veldig gjerne tatt en slik med meg til de svingete veiene i Alpene, sier Ida.

– Kort avstand mellom hjulene gjør de veldig lettkjørt, forklarer Pål Anders.

Custom

Harley-Davidson er kjent for sine mange Custom-modeller.

I mange år har Custom-sykler vært de store slagerne. Med lang, lav linjeføring, ypperlig finish og fine allroundegenskaper, har customene en tidløs image som appellerer til svært mange. Styrken ligger i den emosjonelle opplevelsen av å suse av sted på en mektig gromsykkel. Tross det, gir lavt sete og bredt styre fullkommen kontroll i bytrafikk. For ikke å snakke om den befriende opplevelsen man får, ute på den åpne landeveien!

– Jeg føler meg utrolig kul på en slik sykkel, sier Pål Anders.

Mange hevder at amerikanerne er opphavet til den moderne custombølgen. Det faktum at mange slike sykler har visuelle likhetstrekk med de amerikanske motorsyklene, skal selvsagt ikke underslås. Likevel er det en kjensgjerning at japansk MC-industri har videreforedlet konseptet. Dagens customsykler, enten de kommer fra Japan eller USA, representerer et mangfold – større enn noensinne. De senere årene har også europeiske produsenter laget modeller i denne klassen.

Klikk her for å lese mer om Custom-klassen.

Custom-klassen preges også av individualisme. Det å sette sitt eget, personlige preg på sykkelen, er i manges øyne en nødvendighet. Få motorsyklister har et like sterkt forhold til sine kjøretøy som customeierne.

– Her er du på hjemmebane, Ida! Jeg er overrasket over hvor lett de er å kjøre, selv om de er såpass store. Det er skikkelig medisin for en stresset sjel som meg å kjøre en slik. Alt i mitt liv har jo handlet om å komme fortest mulig fra A til Å. Med en slik sykkel slapper jeg virkelig av, sier Pål Anders etter å ha prøvd custom-syklene.

Sporttouring

Honda VFR800 har vært en av de mest populære sportstourerne i Norge.

Sporttourerne har på mange måter tatt over der de rene racerne, som hadde sin storhetstid rundt tusenårsskiftet, la grunnlaget. Mange ønsket mer komfort på landeveien, hvor tross alt de aller fleste motorsyklene brukes. Litt høyere styre, en smule mykere støtdemping, bedre vindbeskyttelse og mer dreiemoment var kuren racerne gjennomgikk. Og vips, så fantes det et smart alternativ til de tradisjonelle og større tourerne som noen syntes ble for tunge.

Sportstourerne er på mange måter det optimale kompromiss mellom rene sportsegenskaper og god touringkomfort. Syklene i denne klassen blir gjerne betraktet som optimale allroundere. Den avanserte oppbygningen har resultert i lav vekt og smidige egenskaper, noe som gjør dem svært lettkjørte i daglig bruk. Beskyttende kåpe og bekvem sittestilling gjør dem egnet til såvel daglig nyttekjøring, som kontinentale ferieturer i høyt tempo. Smidige og sterke motorer sørger for fartsressurser som duger til all slags bruk.

Med ypperlige flerbruksegenskaper og sporty utstråling, oppfyller sportstourerne kravene som moderne motorsyklister stiller til sitt kjøretøy.

Klikk her for å lese med om Sporttouring-klassen.

– Dette var en fin blanding mellom de offensive sportssyklene og de mer avslappede tourerne. Her sitter man komfortabelt og godt, sier Ida etter å ha prøvd sportstoureren. Den er for øvrig den eneste elsykkelen som er med i dag.

– Det var imponerende enkelt å kjøre denne elmotorsykkelen! Man blir nesten litt lat av å kjøre uten gir, ler Pål Anders.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend