Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

2022 blir trolig tidenes MC, snøscooter, ATV, båt, vannscooter og bil år i Norge! I MC-bransjen ble Bikelife Norge i 2021 symbolet på at det er mulig å skape entusiasme og gøy faktor i markedet!

Bjørn Richard Johansen
Vi har lagt 2021 bak oss og ser frem mot et spennende 2022. Covid-19 sørget for Norgesferie i 2020 og 2021. 2022 blir trolig en repetisjon av de to foregående årene: Norge og opplevelser i Norge vil stå i fokus i år også. Dermed er det nok langt flere som vil sikre seg gode opplevelser i hjemlandet på MC, snøscooter, ATV, båt, bil og vannscooter også i år.
Runa Grydeland som foredragsholder på Straand Treffet i september i fjor. Med sin KTM i front og på bildet.

Covid endrer vårt forbruksmønster
Corona har dermed medført et endret forbruks- og investeringsmønster hos mange, hvor kjøretøy og kjøreopplevelser til lands- og til vanns er viktigere enn noen gang. Reitwagen.no oppsummerer her noen av de viktigste forholdene som var med å påvirke i markedet i 2021 – som vil bidra til ytterligere vekst for de kjøretøygruppene vi følger i 2022.

Linn Kant som er daglig leder hos Arena MC i Stavanger er en av de mange dyktige kvinnene som nå bidrar til vekst for MC bransjen i Norge.
Per-Anton Vinje er styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

Gleder seg til 2022 sesongen
– Det er utrolig morsomt å se at motorsykkelen har blitt så populær som kjøretøy i Norge. Den utviklingen vi har sett i de senere år vil nok fortsette i 2022. Vår store utfordring er å skaffe nok MC-er, sier Per-Anton Vinje som er styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Han er også adm. direktør i Kellox som importerer Honda motorsykler til Norge. Videre importerer Kellox en rekke maritime produkter/båter som Micore, Terhi, Honwave, OceanMaster, Northmaster og Coaster. Alle svært populære produkter i Covid-19 tiden.

Thomas J. Winther til venstre og René Holmen til høyre. Lager populære YouTube sendinger og skaper show og entusiasme på Facebook.

Viktige drivere i markedet i 2021 og 2022

  1. Bikelife Norge så dagens lys med fokus på å skape engasjement og entusiasme i MC- og snøscooter markedet 20. januar i fjor. På 12 måneder har de fått hele 24.000 følgere på Facebook. Stor heder til Thomas J. Winther og René Holmen, med mange frivillige i Bikelife teamet for stor innsats for å skape interesse, engasjement og rabattordninger til glede for motorsyklistene i Norge. Bikelife Norge er uten tvil en av fjorårets viktigste nyvinninger. Andre som skal hedres for stor innsats for motorsykkelsaken er NMCU, NAF og NAF MC samt MC-mediene MC-Avisa og Bike. Her må vi også ta med MC24-7 som så dagens lys i fjor høst i regi av Rolf Marthinsen. Videre Motorsykkelsiden på Facebook som samler 55.600 MC-interesserte i Norge. Calvat’s Garage med Peter Ozsvat Carlsson er også en som bør nevnes for side gode YouTube sendinger.
    MC-fotograf Marius Eilertsen er også kjent som Mr. Drakenhoff,

    Fotograf Marius Eilertsen, også kjent som Mr. Drakenhoff, skal vi merke oss. Hans bilder av motorsykkel- og mc-aktiviteter er unike og fengende.

    14.-20. februar går Motorsykkelens Uke av stabelen. Målet er «å varme opp» for MC-sesongen på nett og i sosiale medier.

    I perioden 14.-20. februar samarbeider mange av disse om å spre så mye informasjon som mulig om at MC-sesongen snart starter opp i forbindelse med den digitale «Motorsykkelens Uke». Målet med uken er å «forvarme sesongen» med spennende MC-nyheter og annet som korter ned ventetiden til sesongen som er her ved påsketider!

    Kim Harald Jøranl er daglig leder på MC Oslo som solgte mer enn 1.000 motorsykler i fjor. Stor heder til han og teamet.
  2. Dyktige og engasjerte MC-forhandlere og MC importører fra sør til nord i Norge. Det har aldri vært solgt så mange motorsykler i Norge som i 2021. Hele fire leverandører har solgt langt mer enn 1.000 MC-er i Norge i 2021. BMW (1.298), Honda (1.770), KTM (1.481) og Yamaha (1.999). I 2022 vil nok enda flere merker passere 1.000 solgte sykler i Norge. Se også sak om BMW salget i Norge via linken. Den største utfordringen blir trolig å få nok sykler fra fabrikkene rundt om i verden, som så kommer til Norge raskt nok.

    Tor Isaksen er sjef for BRP i Norge.
  3. Snøscooter og ATV markedet følger samme trenden som motorsykkelmarkedet og det selges stadig flere produkter i disse kategoriene i Norge. De store merkene er Polaris, Can-am, Lynx, Ski-Doo og Yamaha. Vi har også sett samme utvikling i båt og vannscooter markedet hvor det er stor etterspørsel og knapphet på produkter som er den store utfordringen. Bilsalget har også vært rekordhøyt i året vi har lagt bak oss.
    Truls Tvete er adm. direktør for Polaris i Norge. Her med en Polaris ATV. Polaris importerer også Indian motorsykler i Norge som får stadig flere sykler på veien i Norge.

    Erik Kirkvold er styreleder i SKFR, Snøscooterklubbenes Fellesråd.
  4. Snøscooterklubbenes Fellesråd, SKFR, har sammen med lokale snøscooterklubber og kommuner fått utviklet enda flere snøscooterløyper i Norge. Her jobbes det godt i 45 lokale snøscooterklubber fra Agder i sør til Troms og Finnmark i nord. Snøscooterens dag ble gjennomført 13. november med aktiviteter hos forhandlere over hele landet. Mer enn 80.000 følger SKFR på ulike Facebook plattformer. Stor heder til SKFR styret med Erik Kirkvold i lederrollen. Videre ser vi at Bikelife teamet (se punkt 1) har lansert Sledlife Norge på Facebook og det blir spennende å følge satsingen fremover.

    Treffgeneral Trond Olsen og adm. direktør Lars Arne Straand.
  5. Straand Treffet i september, som er landets største treff hvor motorsyklister får testet nye modeller, ble gjennomført med rekordstor interesse i fjor. Planleggingen av årets treff i 2022 er allerede i gang. Stor heder her til treffgeneral Trond Olsen og hele teamet av frivillige. Her får de besøkende prøve de fleste nye modeller og dermed avslutte sesongen med å bestille seg ny sykkel, eller tenke videre på sin drømmemodell.

    H.K.H. Kronprins Haakon fotografert i forbindelse med Norges Varemesse – NOVO Spektrum – sitt 100 års jubileum. Vi ser gøy faktoren! Bak kronprinsen ser Gard Solberg som er eier av One of a kind custom build! Til venstre Tommy Larssen som blant annet er ansvarlig for Oslo Motorshow og MC Messen.
  6. Oslo Motorshow i november ble tidenes suksess med hele 47.274 besøkende. MC messen 2021 hadde garantert også fått rekordbesøk, men det ble naturlig nok besluttet flyttet til 2023 som følge av Covid-19 utviklingen vi må forvente å prege hele vinteren og våren. Uansett: Stor heder til Tommy Larsen og teamet hos Nova Spektrum som står på for å skape de flotte messe arenaene for våre kjøretøygrupper.
  7. Fokus på kjøreopplevelser og Hubriding.no slo igjennom for fullt i Norge i 2021. Hele 22 hoteller i De Historiske Hoteller og Spisesteder er nå med i utviklingen av flotte kjøreruter i Hubriding.no portalen. En fantastisk ide om å ha mange digitale kjøreruter ut fra en beliggenhet, skapt av mc-entusiast og mc-journalist Ole Andreas Isdahl og satt i system av Straand-familien og De Historiske Hotell og Spisesteder. Videre har vi sett at en rekke andre hoteller og hotellkjeder også satser stort på å tilby motorsyklister, bil, snøscooter- og ATV besøkende økt grad av service. Blant annet gjennom samarbeid med Bikelife Norge. Det er en god utvikling som bidrar til å sikre økt service til alle som er opptatt av gode kjøreopplevelser til lands og til vanns!

    NMCU har utviklet en statistikk som viser utviklingen i MC-bestanden opp mot antall ulykker. Målet er 0-visjon.
  8. Ulykkesstatistikken i Norge har hatt en god utvikling i 2021 og blir stadig bedre om vi ser antall ulykker opp mot økningen i kjøretøybestanden. Vi gleder oss også over at det blir stadig bedre tekniske løsninger og sikkerhetsutstyr vi kan bruke når vi kjører MC, snøscooter og ATV, så vel som andre kjøretøygrupper til lands og til vanns. Kjøreopplæringen er også blitt bedre i Norge og fokus på førerutviklingskurs bl.a. på MC er populært som aldri før. I en artikkel i Aftenposten nylig sa veidirektør Ingrid Dahl Hovland at «Det er også mange som tar mopedsertifikat. De blir raskt gode til å lese trafikkbildet. Og de er motiverte

    WIMA og Eli Johanne Stene i spissen fortjener stor heder for det de gjør for kvinner med interesse for motorsykkel i Norge.
  9. Stadig flere kvinner og ungdom tar lappen og kjører MC i Norge. Her bør vi særlig berømme WIMA, kvinner på MC med Eli Johanne Stene som president for en fantastisk innsats for MC-saken. Det samme med damene som er aktive i The Litas. Andre viktige årsaker til den store veksten i disse gruppene er fokuset på MC som et miljøvennlig, rimelig og effektivt transportmiddel.

    Eddie Mathisen driver Førerutvikling.no med fokus på å lære oss bedre kjøreteknikker.
  10. Banekurs og ønske om å få økt kompetanse til å beherske motorsykkel har hatt en eksplosiv vekst i Norge i 2021. Her hedrer vi spesielt Eddie Mathisen og teamet hans i Førerutvikling.no og Tore Andersen og teamet hos Senior MC Norge Førerutvikling.
Terje Bredal ser frem mot 2022 sesongen.

Ser frem mot 2022
– Nå er vi så vidt kommet i gang med det nye året. Vi tror dette skal bli et godt år for bransjen, sier Terje Bredal som eier og driver Speed Motorcenter AS i Sandefjord. Han er også styreleder i NMCF, Norsk MC-Forhandlerforening. I fjor lanserte han MC Touring Norway med fokus på kjøreopplevelser i Spania. Her kan vi få Spania-opplevelser med MC-entusiast og turguiden Aleksander Perez. Basen ligger i Fuengirola, midt mellom Malaga og Marbella, hvor det er ubegrenset med turmuligheter.

Gode kjøreopplevelser i Fuengirola, midt mellom Malaga og Marbella.
Share via
Send this to a friend