Østerriksk ekspert på veier og MC-trafikksikkerhet på Norgesbesøk: – Norge kan bli mye bedre med tanke på MC-veier

Bjørn Richard Johansen
Den prisbelønte vei- og MC-sikkerhetseksperten Martin Winkelbauer fra Kuratorium für Verkehrssicherheit (KFV) – Østerrikes svar på Trygg Trafikk – har denne uken vært på besøk i Norge. Han mener Norge har et unikt utgangspunkt til å ta neste steg for å gjøre veiene enda sikrere for motorsyklister.
Arve Lønnum, sekretær i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

– Vi håper virkelig at vi nå får fortgang på et prøveprosjekt i Norge med bakgrunn i erfaringene fra Østerrike, sier Arve Lønnum, sekretær i Motorsykkelimportørenes Forening (MCF).

I Lysebotn: – Bjørn Richard Johansen, samfunnsredaktør i Reitwagen.no, Arve Lønnum, sekretær i MCF, Børre Skiaker, generalsekretær i KNA – Kongelig Norsk Automobilklubb – og prisbelønte vei- og MC-sikkerhetseksperten Martin Winkelbauer fra Kuratorium für Verkehrssicherheit (KFV) – Østerrikes svar på Trygg Trafikk.

Imponert over norske veier
I løpet av sitt norgesbesøk har Winkelbauer også tilbrakt tre dager på motorsykkel sammen med Arve Lønnum, MCF, Børre Skiaker, generalsekretær i KNA – Kongelig Norsk Automobilklubb – og  aktiv motorsyklist og Bjørn Richard Johansen, samfunnsredaktør i Reitwagen.no.

Turen gikk i slutten av uken fra MCF-seminaret på Laholmen Hotel i Strømstad til Straand Hotel i Vrådal, videre til Grand Hotel i Egersund, og med siste overnatting på Seljord Hotel, før retur til Østerrike søndag. Samlet ble turen på 110 mil.

Den prisbelønte vei- og MC-sikkerhetseksperten Martin Winkelbauer fra Kuratorium für Verkehrssicherheit (KFV) – Østerrikes svar på Trygg Trafikk i Lysebotn.

Kjørte rundt regnværet
– Selv om det var meldt regn i store deler av Østlandet, inkludert Telemark, Agder og Rogaland i helgen, klarte vi å unngå regn og dårlig vær. Her var jeg bare utrolig imponert over hvordan Skiaker la opp kjørerutene, slik at vi kjørte «mellom» regnværsbygene, nesten helt uten å få regnvær, forteller en engasjert Martin Winkelbauer.

– Jeg har hatt en fantastisk uke i Norge. Veiene, naturen og fellesskapet har gjort et sterkt inntrykk. Lysebotn var tydeligvis en riktig höjdare. Samtidig håper jeg at min kunnskap kan inspirere alle som deltar i MC-debatten Norge. Hvis dere ønsker å få gjennomført ett eller flere pilotprosjekter i Norge, basert på den dokumenterte erfaringen vi har fra Østerrike, skal jeg om dere vil, hjelpe dere så godt jeg kan, sier Martin Winkelbauer.

Et eksempel på de mange løsningene de har innført for å hjelpe MC-førere i Østerrike. Nå kan dette bli å se i Norge om Statens Vegvesen og Samferdselsdepartementet følger anbefalingene fra Østerrike.

Innsikt fra Østerrike
På MCF-seminaret holdt Winkelbauer et innlegg for MCF og en bred krets av aktører som jobber med MC-sikkerhet og arbeidet med å nå nullvisjonen i Norge. Han presenterte erfaringer fra Østerrike med tiltak som ellipser i veibanen, tilpasset skilting og MC-vennlige autovern – enkle, men effektive grep som kan redusere alvorlige ulykker dramatisk.

I Østerrike har slike elipser, som hjelper MC-føreren til å velge et tryggere spor gjennom svinger, ført til en ulykkesreduksjon på sensasjonelle i snitt 80 prosent der de er satt opp.

– Det er nesten utrolig at så enkle tiltak kan gi så store resultater. Derfor er det svært nyttig å ha Martin Winkelbauer på besøk, slik at vi får presentert erfaringene direkte fra arbeidet i Østerrike, sier Arve Lønnum i MCF.

– Bjørn Richard Johansen, Arve Lønnum, Martin Winkelbauer og Børre Skiaker i en pause underveis på turen.

Norge kan bli best – igjen
Norge har i dag over 250.000 registrerte motorsykler, og risikoen for å bli drept eller hardt skadet på MC har blitt redusert med over 90 prosent siden 1980-tallet. Likevel må vi jobbe aktivt for å gjøre ytterligere forbedringer, sier Arve Lønnum i MCF, som inviterte Winkelbauer til Norge.

Per-Anton Vinje, styreleder i MCF, arrangerte MCF seminaret hvor MC-sikkerhetseksperten Martin Winkelbauer fra Kuratorium für Verkehrssicherheit (KFV) – Østerrikes svar på Trygg Trafikk – deltok og holdt innlegg tidligere i uken.

– Bedre veimerking, MC-sikre autovern, moderne og MC-riktige underskinner og tilpasset skilting er tiltak som både er enkle og rimelige, sier Per-Anton Vinje, styreleder i MCF.

Olea Anett Kvalsvik, leder i NMCU og president i den europeiske motorsykkelføderasjonen FEMA til høyre. Arild Lind, daglig leder i NMCU til venstre i forbindelse med Arendalsuka.

Også Olea Anett Kvalsvik, leder i NMCU og president i den europeiske motorsykkelføderasjonen FEMA, sa tidligere i sommer til Reitwagen.no at det er viktig å lære av erfaringene fra Østerrike:
– Vi ser at bedre veimerking og sikring av utsatte punkter kan redde mange liv. Det handler om å gi førerne verktøy til å ta riktige valg – uten å ta fra dem friheten. Olea Anett Kvalsvik og Arild Lind i NMCU deltok også på MCF-seminaret denne uken.

Arve Lønnum, sekretær i MCF.

Neste steg: Pilotprosjekt i Norge
Med erfaringene fra Østerrike og de gode resultatene der, har vi tro på at Statens vegvesen setter i gang med dette i Norge.

– Vi må fokusere på tiltak som faktisk virker: Førerutvikling, tryggere veimiljø og smartere veimerking. Norge kan bli et foregangsland også her, avslutter Arve Lønnum.
Redaksjonen opplyser: Bjørn Richard Johansen, som eier og er samfunnsredaktør av Reitwagen.no, er også medeier av LEKS Motor Oslo AS.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend