Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
– Vi håper virkelig at vi nå får fortgang på et prøveprosjekt i Norge med bakgrunn i erfaringene fra Østerrike, sier Arve Lønnum, sekretær i Motorsykkelimportørenes Forening (MCF).
Imponert over norske veier
I løpet av sitt norgesbesøk har Winkelbauer også tilbrakt tre dager på motorsykkel sammen med Arve Lønnum, MCF, Børre Skiaker, generalsekretær i KNA – Kongelig Norsk Automobilklubb – og aktiv motorsyklist og Bjørn Richard Johansen, samfunnsredaktør i Reitwagen.no.
Turen gikk i slutten av uken fra MCF-seminaret på Laholmen Hotel i Strømstad til Straand Hotel i Vrådal, videre til Grand Hotel i Egersund, og med siste overnatting på Seljord Hotel, før retur til Østerrike søndag. Samlet ble turen på 110 mil.
Kjørte rundt regnværet
– Selv om det var meldt regn i store deler av Østlandet, inkludert Telemark, Agder og Rogaland i helgen, klarte vi å unngå regn og dårlig vær. Her var jeg bare utrolig imponert over hvordan Skiaker la opp kjørerutene, slik at vi kjørte «mellom» regnværsbygene, nesten helt uten å få regnvær, forteller en engasjert Martin Winkelbauer.
– Jeg har hatt en fantastisk uke i Norge. Veiene, naturen og fellesskapet har gjort et sterkt inntrykk. Lysebotn var tydeligvis en riktig höjdare. Samtidig håper jeg at min kunnskap kan inspirere alle som deltar i MC-debatten Norge. Hvis dere ønsker å få gjennomført ett eller flere pilotprosjekter i Norge, basert på den dokumenterte erfaringen vi har fra Østerrike, skal jeg om dere vil, hjelpe dere så godt jeg kan, sier Martin Winkelbauer.
Innsikt fra Østerrike
På MCF-seminaret holdt Winkelbauer et innlegg for MCF og en bred krets av aktører som jobber med MC-sikkerhet og arbeidet med å nå nullvisjonen i Norge. Han presenterte erfaringer fra Østerrike med tiltak som ellipser i veibanen, tilpasset skilting og MC-vennlige autovern – enkle, men effektive grep som kan redusere alvorlige ulykker dramatisk.
I Østerrike har slike elipser, som hjelper MC-føreren til å velge et tryggere spor gjennom svinger, ført til en ulykkesreduksjon på sensasjonelle i snitt 80 prosent der de er satt opp.
– Det er nesten utrolig at så enkle tiltak kan gi så store resultater. Derfor er det svært nyttig å ha Martin Winkelbauer på besøk, slik at vi får presentert erfaringene direkte fra arbeidet i Østerrike, sier Arve Lønnum i MCF.
Norge kan bli best – igjen
Norge har i dag over 250.000 registrerte motorsykler, og risikoen for å bli drept eller hardt skadet på MC har blitt redusert med over 90 prosent siden 1980-tallet. Likevel må vi jobbe aktivt for å gjøre ytterligere forbedringer, sier Arve Lønnum i MCF, som inviterte Winkelbauer til Norge.
– Bedre veimerking, MC-sikre autovern, moderne og MC-riktige underskinner og tilpasset skilting er tiltak som både er enkle og rimelige, sier Per-Anton Vinje, styreleder i MCF.
Også Olea Anett Kvalsvik, leder i NMCU og president i den europeiske motorsykkelføderasjonen FEMA, sa tidligere i sommer til Reitwagen.no at det er viktig å lære av erfaringene fra Østerrike:
– Vi ser at bedre veimerking og sikring av utsatte punkter kan redde mange liv. Det handler om å gi førerne verktøy til å ta riktige valg – uten å ta fra dem friheten. Olea Anett Kvalsvik og Arild Lind i NMCU deltok også på MCF-seminaret denne uken.
Neste steg: Pilotprosjekt i Norge
Med erfaringene fra Østerrike og de gode resultatene der, har vi tro på at Statens vegvesen setter i gang med dette i Norge.
– Vi må fokusere på tiltak som faktisk virker: Førerutvikling, tryggere veimiljø og smartere veimerking. Norge kan bli et foregangsland også her, avslutter Arve Lønnum.
Redaksjonen opplyser: Bjørn Richard Johansen, som eier og er samfunnsredaktør av Reitwagen.no, er også medeier av LEKS Motor Oslo AS.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no