Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til brj@firsthouse.no

Følg oss på sosiale medier!

Norsk Førstehjelpsråd gir råd om hjelm i ulykkessituasjoner. - Her kan du lese om hva du skal gjøre når du er først på ulykkesstedet.

Erlend Lønnum
Hva skal du gjøre om du er den første som kommer til en motorsykkelulykke, ATV eller snøscooterulykke med hensyn til hjelmen? Vi har spurt daglig leder Thomas Berg Green i Norsk Førstehjelpsråd og Paramedic og MC-førerutvikler Erik Myrberget om råd. Videre har Stiftelsen Norsk Luftambulanse mye god informasjon om temaet. Her har vi samlet mye nyttig informasjon om det viktige teamet.
Daglig leder Thomas Berg Green (høyre) i Norsk Førstehjelpsråd og Paramedic og MC-førerutvikler Erik Myrberget.

Det kan være vanskelig å komme først til en ulykke der en motorsyklist er involvert. I fjor så vi tendensen til en nedgående trend i antall ulykker og alvorlighetsgrad og vi håper det også blir resultatet i år.
– Men hva skal du gjøre når du er først på ulykkesstedet?

Antall motorsykler er økt betydelig og vi ser at antall ulykker i forhold til bestanden er sterkt fallende. NMCU statistikk.

Vi har spurt daglig leder Thomas Berg Green i Norsk Førstehjelpsråd og Paramedic og MC-førerutvikler Erik Myrberget om råd. Videre har Stiftelsen Norsk Luftambulanse mye god informasjon om temaet.

113. En app du bør laste ned. Et utrolig godt produkt utvikle av Norsk Luftambulanse.

113-appen er viktig
– Først av alt vil vi anbefale alle motorsyklister, ATV og snøscooterførere, så vel som bilister å laste ned appen 113 fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse, sier Thomas Berg Green som er daglig leder i Norsk Førstehjelpsråd. Norsk Førstehjelpsråd ble etablert i 1976 som et samarbeidsorgan for frivillige organisasjoner, stiftelser og offentlige etater som driver med opplæring i førstehjelp.

Thomas Berg Green er daglig leder i Norsk Førstehjelpsråd. Foto: Marte Nordahl.

Thomas Berg Green har bakgrunn som paramedic ved Oslo Universitetssykehus og har solid erfaring fra førstehjelpsundervisning og prosjektledelse og har hatt stillingen siden høsten 2020. Førstehjelpsrådet er samlokalisert med NAKOS (Nasjonal kompetansetjeneste for prehospital akuttmedisin) ved Oslo universitetssykehus HF.

Med 113-appen sikres du direkte tilgang på din posisjon om ulykken skulle være ute. Dermed kan Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) koble seg direkte på situasjonen og gi både råd og vite eksakt hvor ulykken er lokalisert.

Kristian Hauan, daglig leder i FIDL (venstre), Petter Stordalen og Thomas Berg Green i Norsk Førstehjelpsråd.

– Du kan da både få råd direkte av helsepersonell, samtidig som ambulanse, lege og helikopter kan komme raskt til stedet, forteller Thomas Berg Green. Førstehjelpsrådet har denne uken sammen med spill- og læringsselskapet Fidl lansert spillbasert førstehjelpskurs. Fidl har blant andre Petter Stordalen som en av aksjonærene. Så langt er to kurs innen førstehjelp lansert. I løpet av året er målet å tilby 20 ulike kurs mot forskjellige målgrupper.


– Det finnes alt et spill for Trafikalt Grunnkurs Førstehjelp, TGF, som heter først på skadestedet. Her blir hjelmavtaking demonstrert, forteller Thomas Berg Green. Spillet er utviklet av LHL, Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, NKT-T, Nasjonalt kompetansesenter for traumatologi og Norsk Førstehjelpsråd.

Erik Myrberget i aktivitet på Vålerbanen.

Viktig tema å sette seg inn i
Her ser du anbefalingen fra Norsk Luftambulanse, samt kommentarer og anbefaling av Norsk Førstehjelpsråd. Videre har vi snakket med Erik Myrberget. Han har jobbet som paramedic i ambulansetjenesten i Sykehuset Innlandet og Oslo Universitetssykehus i en årrekker. Han har opplevd mange ulykker og deler også sin erfaring. Videre er han aktivt med i førerutvikling gjennom førerutvikling.no og MCKURS.org.

– Dette er selvsagt erfaringer motorsyklister aldri håper du skal få brukt for, men som likevel er anbefale at alle kan godt, sier Erik Myrberget. Om ulykken skulle være ute eller du kommer inn i en situasjon hvor du må hjelpe til.

Norsk Luftambulanse betyr topp kvalitet når ulykken først er et faktum.

Bedre og tryggere MC-er
Motorsyklene har blitt tryggere i de senere år. De har fått nye sikkerhetssystemer og enda bedre kjøreegenskaper. Men uønskede situasjoner kan fortsatt oppstå, og det gjelder å være forsiktig. Skulle uhellet være ute, kan det være til stor hjelp å vite hva man skal gjøre. Norsk Luftambulanse har laget en enkel guide til hva man kan gjøre om man er først på plass ved en motorsykkelulykke.


Tipsene til Norsk luftambulanse

Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell stiftelse. Formålet er å fremme avansert prehospital akuttmedisin. Stiftelsens datterselskap Norsk Luftambulanse Helikopter er operatør på alle Norges tolv legehelikopterbaser på oppdrag for staten.

Se link til hjemmesiden

Illustrasjon: Norsk Luftambulanse

Kommer du til en ulykke er dette viktige råd.

  1. Sjekk pusten
    Etter å ha sikret skadestedet og ringt 113 kan du hjelpe den skadde (Vi anbefaler også at du laster ned 113 appen til Norsk Luftambulanse på din mobiltelefon). Den bevisstløse personen må få puste, det er det viktigste. Åpne visiret på hjelmen, og sjekk pusten ved å legge øret ned mot pasientens munn. Kjenner eller hører du pust? Legg pasienten forsiktig over på siden.

    Illustrasjon: Norsk Luftambulanse.
  2. Ta av hjelmen
    Er du usikker på om han eller hun puster? Ta av hjelmen. Fjerning av hjelm gjøres best hvis dere er to personer sammen, hvor en holder under nakken for å holde hodet stabilt, mens den andre tar av hjelmen. Er du alene gjør du det skånsomt ved å holde et fast og rolig grep under nakken, før du lirker hjelmen av. Legg hodet forsiktig ned og sjekk pust på nytt. Finner du pust, legger du personen over på siden.
Illustrasjon: Norsk Luftambulanse.

Ikke pust

Hvis du ikke finner pust, start hjerte-lungeredning med 30 brystkompresjoner og to innblåsinger. Du kan ha 113 på høyttaler og få veiledning underveis.

Våken og vondt?
Hvis pasienten er våken og har vondt i nakken, ikke flytt pasienten og la hjelmen sitte på.

Illustrasjon: Norsk Luftambulanse.

Ta hjelmen av er viktig.
Erik Myrberget som sitter i medisinsk utvalg i Norges Motorsportforbund, er medlem av Sikkerhetskommisjonen innen roadracing og instruktør i roadracing, samt underviser i førstehjelp og trafikalt grunnkurs, TGK.

Han forteller at rådene over er gode, men understreker også at det er litt ulik anbefaling når det gjelder temaet om «Ta av hjelmen».

Erik Myrberget i aktivitet.

– Det finnes i dag litt forskjellig budskap vedrørende dette temaet, sier Erik Myrberget. Felles er at etter å ha sikret skadestedet og ringt 113, kan du hjelpe den skadde.

Daglig leder Thomas Berg Green i Norsk Førstehjelpsråd. Foto: Marte Nordahl.

Behov for en klar standard og et klart råd
– Vi jobber med å beskrive standarden enda bedre og sikre at det vil være et klart råd å følge, sier daglig leder Thomas Berg Green i Norsk Førstehjelpsråd.

Erik Myrberget støtter opp om ønsket å få en klar standard og anbefaling på plass.

Enkelte aktører har andre kriterier for å ta av hjelm. For eksempel at man er bevisstløs og puster, eller når man er våken og har smerter i nakken, skal hjelm være på. De skriver også at hjelmen først skal av om man er usikker på om pasienten puster eller er livløs.

Ordfører Karoline Fjeldstad (Sp), Erik Myrberget (i midten), samt Bjørn Gunnar Johansen (venstre) som er instruktør hos MC-Akademiet. Foto fra Rudskogen tidligere i år.

– Dette strider mot Norsk Førstehjelpsråd som legger premissene for blant andre undervisningen i Norsk Grunnkurs Førstehjelp, NGF og i Trafikalt Grunnkurs, TGF, hvor det undervises at hovedregel er: «hjelm skal av». Jeg støtter at hjelm skal av, sier Erik Myrberget.

Argumenter som underbygger det er:

  • Direkte truet luftvei hos bevisstløs person
  • Ingen kontroll over luftvei, fremmedlegemer som for eksempel: tyggegummi, snus, proteser, tenner m.m.
  • Mulig truet luftvei, selv på våken pasient. Hos en pasient med smerter i nakken, må det også forventes en hjernerystelse, en bieffekt er kvalme og oppkast
  • Ved å vente til det er oppkast i hjelmen, får man det travelt med å få av hjelmen og da skjer det på en lite skånsom måte
  • Økt belastning på nakke ved forflytning

Et spørsmål som ofte glemmes, er om pasienten klarer å ta av seg hjelmen selv.

113 er en app du bør laste ned om du er bruker av MC, ATV og snøscooter.

Alltid best å være to
Erik Myrberget forteller også:
– Det er alltid best å være to, når man skal ta av hjelm. Men det er også teknikk for å ta hjelmen av alene. Helhjelm er den som er mest utfordrende. Halvhjelm er vesentlig enklere og åpnehjelm blir som halvhjelm, når den er åpen. Utfordringen er at det er viktig å åpne den, forteller Myrberget.

– Flere av de nyere hjelmene er enda tettere rundt nese/munn. Flere av de nye hjelmene har også ordninger for å løsne den nedre kragen/kanten og en tøyleppe under haka, for lette hjelmavtak. Dette gjør det vesentlig mer skånsomt for pasienten, sier Erik Myrberget. Thomas Berg Green, Norsk Førstehjelpsråd og Erik Myrberget er dermed samsvarende i rådene om håndtering av hjelm ved ulykker.

113 appen anbefales.

Vi er her for å gi råd
– Dersom du har spørsmål om temaet eller ønsker å invitere f.eks. din MC-klubb, ATV-klubb eller snøscooterforening til en temakveld om det å ta av hjelm er det bare å ta kontakt, avslutter Erik Myrberget, aktivt førerutvikler og paramedic ekspert i Førerutvikling.no og MCKURS.org.

Kontaktinformasjon til Norsk Førstehjelpsråd – se link

Kontaktinformasjon Erik Myrberget: Mobil 450 72 545 og e-post: erikmyrberget(a)gmail.com

Medlemmer i Norsk Førstehjelpsråd.

Rådet består av medlemsorganisasjoner med spesiell interesse for, eller oppgave innen, opplæring i førstehjelp.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend