Norge er verdens tryggeste land å kjøre MC i

May Liss Urang
– Men vi kan fortsatt bli bedre: Mindre farlig vei, MC-airbag og veimerking som i Østerrike er viktige tiltak, sier NMCU og MCF. Norge har over 250.000 motorsyklister og ulykkestallene har vært i en jevn nedadgående kurve i over to tiår. Faktisk er risikoen for å bli drept eller hardt skadet på motorsykkel redusert med over 90 % siden 1980-tallet, målt per kjørt kilometer og i forhold til antall registrerte kjøretøy. Likevel er hver ulykke én for mye.

Veimiljøet kan bli mye mindre farlig
– Bedre veimerking, mc-sikre autovern og beskiltning i utsatte svinger er viktig. MC-sikkerhet handler om å gi førerne verktøy til å ta bedre valg – ikke å ta fra dem friheten. Teknologi som airbagbekledning og ABS, kombinert med etterutdanning og smartere infrastruktur, er veien videre, sier Olea Kvalsvik, leder i sentralstyret i NMCU som sammen med Bikelife Norge representerer 40.000 medlemmer og følgere. Hun er også president i FEMA – Federation of European Motorcyclists Association, som representerer 40 millioner motorsyklister i Europa.
– Vi ser også at vi kan lære mye av hvordan de har jobbet med MC-sikkerhet og veimerking med mer i Østerrike, sier Olea Kvalsvik.

Olea Anett Kvalsvik, leder av sentralstyret i NMCU, avdelinger fra Agder i sør til Troms/Finnmark i nord.

Enkle tiltak kan gi gode resultater
– Norge er allerede verdens tryggeste land å kjøre motorsykkel i, men potensialet for ytterligere forbedring er betydelig – og tiltakene er ofte både enkle og billige, sier Per-Anton Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. MCF representerer de største merkene som selges i Norge.

Inviterer til idedugnad i Arendalsuka
MCF samler hele MC-bransjen, samt alle viktige etater inkludert Samferdselsdepartementet, Statens Vegvesen, Politiet, Statens vegvesen, Trygg Trafikk, NMCU og bransjeaktører til Motorsykkelpolitisk debatt og idedugnad i Arendalsuka mandag 11. august kl. 18.00 i Arendalsuka.

Arve Lønnum i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF

– Vi må fokusere på tiltak som faktisk virker for å ytterligere begrense ulykker: førerutvikling, tryggere veimiljø, bedre vegmerking som i Østerrike med ellipser og beskyttelsesutstyr som å oppfordre MC-førere til å bruke airbag, sier Arve Lønnum, sekretær i MCF og som kjenner utviklingen innenfor kjøreteknikk og ulykker på MC i detalj for de siste 30-40 år.

Bildet er tatt i Tirol og viser et litt gammeldags mc-rekkverk i Tirol. Det er intet å bli kuttet opp av. Nye, fjærende systemer under testing i Tyskland. Foto: Arve Lønnum, MCF

Dugnaden virker – men én ulykkestype dominerer: selvforskyldt utforkjøring
– Nedgangen i MC-ulykker de siste 20 årene skyldes målrettet samarbeid mellom myndigheter, politiet, Statens vegvesen, Trygg Trafikk, NMCU og bransjeaktører. Denne MC-dugnaden er unik i europeisk sammenheng og har gitt imponerende resultater, sier Arve Lønnum i MCF.

– Men vi må erkjenne én urovekkende trend: 70-80 % av dødsulykkene skyldes at føreren selv kjører ut av veien – ofte uten at det skjer noe teknisk galt eller at andre trafikanter er involvert. Disse ulykkene skjer fordi føreren overvurderer egne ferdigheter, velger feil spor eller reagerer feil i kritiske situasjoner. Slike feil blir unødvendig hardt straffet av et veimiljø som ikke tilgir, fortsetter Arve Lønnum og peker på særlig autovern og skiltstolper.

Billige tiltak med dokumentert effekt – elipser, veimiljø og airbag
– Et enkelt, men effektivt tiltak som vinner frem i Tyskland og Østerrike er bruk av såkalte ellipser – runde markeringer i kjørebanen som styrer føreren inn i et tryggere sporvalg gjennom svinger. Dette har der de er etablert, ført til en dokumentert ulykkesreduksjon på hele 80 %, ifølge Kuratorium für Verkehrssicherheit, som er Trygg Trafikk i Østerrike, understreker Arve Lønnum.

– Det er nesten utrolig at så enkle tiltak kan gi så store resultater. Disse ellipsene bør umiddelbart prøves ut på ulykkesbelastede strekninger i Norge, sier Arild Lind, daglig leder i Norsk Motorcykkel Union, NMCU. Nylig var det en delegasjon fra Norge under ledelse av MCF for å se på ulike tiltak i Østerrike.

Arild Lind, daglig leder NMCU

Metallrekkverk er rene giljotiner
– Et annet viktig tiltak handler om veimiljøet rundt motorsykkelen. Metallrekkverk og stålskilt utgjør ofte den dødelige forskjellen ved en utforkjøring. I flere europeiske land erstattes slike med plastskilt, jordvoller og mc-vennlige rekkverk – tilgivende veimiljøer som redder liv.
– Her er vi spesielt opptatt av at Statens Vegvesen må slutte å montere nye dødsfeller langs veiene, sier Arve Lønnum i MCF.

Airbag for motorsyklister er en gamechanger
– Vi har i flere år fremmet budskapet om bruk av airbag som en naturlig del av bekledning for motorsyklister, sier Arve Lønnum i MCF.  Foreløpige tall fra motorsporten og fra uavhengige tester viser muligheter til dramatisk reduksjon i skadeomfanget når feil blir gjort. Dette er det viktigste individuelle tiltaket føreren selv kan gjøre for egen sikkerhet.

Denne innsatsen støttes helhjertet av NMCU.
– Vi må ikke regulere oss bort fra gleden ved å kjøre MC. La oss heller investere i kunnskap, tryggere veier og moderne teknologi. Norge kan være et foregangsland for hele Europa også her, avslutter Olea Kvalsvik i NMCU.

Noen linker til interessante linker hos Østerrikes Trygg Trafikk, KFV:
https://www.kfv.at/massnahmen-zeigen-wirkung-80-weniger-unfaelle-weitere-motorradunfallstellen-werden-entschaerft/Motorrad-Risikokurven | Fahrschule Fürböck (fuerboeck.at)

Kort om:
Norsk Motorcykkel Union, NMCU, er interesseorganisasjonen til norske gatemotorsyklister. NMCU ble startet i 1972 og representerer stemmen til eiere og førerere av over 250.000 registrerte motorsykler i Norge. NMCU har sammen med Bikelife Norge ca. 40.000 motorsyklister som medlemmer og følgere i Norge. NMCU har representant i MC-Rådet og MC-dugnaden og er høringsinstans for departementene og direktoratene i saker som angår motorsykkel. Internasjonalt er NMCU aktivt medlem i Nordisk Motorsykkel Råd (NMR) og i Federation of European Motorcyclists’ Associations (FEMA). Olea Anett Kvalsvik, leder for sentralstyret i NMCU og fra Ålesund, er også frontfigur for 40 millioner motorsyklister i Europa gjennom at hun ble valgt som president i februar i 2025 for Federation of European Motorcyclists’ Association, FEMA. FEMA består av 20 europeiske motorsykkelorganisasjoner.

Kort om Motorsykkelimportørenes forening, MCF:
MCF, Motorsykkelimportørenes arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: MC – En sjelden kombinasjon av fornuft og glede. Importører av disse merkene er medlem: Importører av disse merkene er medlem: BMW, Daelim, Ducati, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, TGB, Triumph, og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no

Foto fra Tirol: Arve Lønnum i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF

Kontakter

Arild Lind
Daglig leder, Norsk Motorcykkel Union, NMCU
Tel: 900 76 407
arild@nmcu.org
nmcu.org

Arve Lønnum
Sekretær
Motorsykkelimportørenes Forening, MCF
Tel: 901 18 900
al@adlo.no
http://www.mcf.no

Bjørn Richard Johansen
Pressekontakt og politisk kommunikasjonsrådgiver / Geelmuyden Kiese
Motorsykkelimportørenes Forening, MCF
Tel: 47 800 100
brj@gknordic.com
https://www.mcf.no

Per Anton Vinje
Styreleder
Motorsykkelimportørenes Forening, MCF
Tel: 901 39 454
per-anton.vinje@kellox.no
http://www.mcf.no

 

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend