NMCU er mener dette er en gledens dag for motorsyklister i Oslo og godt eksempel for resten av byene i Norge

Bjørn Richard Johansen
Gratis MC-parkering i Oslo vil bidra til å redusere trafikkorkene betydelig. Fra å være en uønsket trafikantgruppe som ble forvist fra sentrum, blir igjen MC-førere tatt imot med åpne armer av Oslo kommune. – Mange års dialog og påvirkning med det politiske miljøet bærer nå frukter, sier Arild Lind som er daglig leder i Norsk Motorcykkel Union, NMCU.
Roald Amundsens gate i Oslo i dag.

Oslo er viktig symbol for hele MC-Norge
Vi ser med tilfredshet på åpningen av 20 gratis p-plasser her i Roald Amundsens gate, og håper opprettelsen av ytterligere 14 steder for MC-parkering i sentrum både vil være med god dekning og attraktiv plassering. Det er Fremskrittspartiet som i forbindelse med årets budsjettforhandlinger har sikret støtte fra Høyre og Venstre for vedtaket om gode MC-parkeringsmuligheter i Oslo. Nå håper de at løsningen i Oslo også blir et symbol for ytterligere satsing på flere parkeringsplasser for MC i landets andre byer.

Magnus Birkelund til venstre er nestleder for byutviklingsutvalget og gruppeleder FrP i Oslo bystyre.

– NMCU stiller seg gjerne til disposisjon ovenfor kommunen som videre samarbeidspartner i planlegging av steder for MC-parkering, sier Arild Lind i NMCU. Foreningen som sammen med Bikelife Norge har mer enn 40.000 medlemmer og følgere i Norge.

Heidi Røed er leder for WIMA Norway i Buskerud til høyre i bildet.

WIMA – heier på flere parkeringsplasser i sentrum
– Vi i WIMA er også veldig glad for at det nå blir hele 15 områder som blir parkeringsplasser for motorsykkel i Oslo sentrum, sier Heidi Røed er leder for WIMA Norway i Buskerud. Det er Norges raskest voksende motorsykkelmiljø med fokus på å engasjere kvinner med interesse for MC. WIMA er en landsomfattende organisasjon og samarbeider blant annet nært med NMCU og Bikelife med flere.

Skiltene i Roald Amundsensgate ble montert opp kl. 12.00 i dag.

Gratis MC-parkering. Redusere trafikkorkene betydelig.
– Det er viktig å endre det politiske preget til MDG som hittil rådet over Oslo, sier Magnus Birkelund, gruppeleder i bystyregruppen i Oslo FrP. Han var tilstede i forbindelse med åpningen av det første parkeringsområdet i Roald Amundsens gate vis a vis Nasjonalteateret i dag. Her deltok også varaordfører Julianne Ofstad fra Fremskrittspartiet. Videre møtte stortingsrepresentant Morten Stordalen, som også er president i Løvebakken MC. Stortingets egen motorsykkelklubb.

– Byen vår trenger en ny pust for å invitere folk til å delta i bylivet. Dette skal være lettvint og rimelig. Oslo FrP mener at det å tilby flere gratis parkeringsplasser for motorsykler, er et effektivt tiltak for å redusere køene i rushtidstrafikken, sa varaordfører Julianne Ofstad. I bytrafikken har motorsykler en rekke fordeler. Deres mindre størrelse og økte evne til å manøvrere, sørger for at det er enklere å navigere gjennom den tette trafikken. Dette gjør motorsykkel til et attraktivt valg for å komme seg raskt og effektivt dit man skal.

Godt oppmøte for å markere åpningen i dag. Her ser vi blant annet Morten Stordalen (med slips) som er president i Løvebakken MC, Stortingets egen motorsykkelklubb.

15 områder for MC totalt i løpet av mai
– Etablering av 20 gratis parkeringsplasser for motorsykkel i Studenterlunden og 14 andre steder i Oslo sentrum, vil være ett av flere positive tiltak for å håndtere mobilitetsutfordringene i Oslo. EN MC tar 1/5 til 1/6 av plassen til en bil og har vesentlig lavere forbruk, utslipp og vei/dekkslitasje, forklarer en engasjert Magnus Birkelund.

Oslo blir nå en motorsykkelvennlig by med flere områder med gratis parkering.

Mye tid i kø
I 2023 tilbrakte Oslos bilister over to fulle dager i kø, mens motorsyklistene knapt opplever det. Ifølge data fra TomTom Traffic Index og CityTransit Data, i løpet av et år brukte Oslo-innbyggerne gjennomsnittlig 148 timer på veiene, hvorav 54 timer var i trafikkork. Disse tallene understreker behovet for effektive tiltak for å håndtere trafikkbelastningen i byen. Det fremhever derfor betydningen av flere gratis parkeringsplasser for motorsyklistene. Oslo FrP mener at det er på tide å gi MC-folket den anerkjennelsen og godene de fortjener. Dette blir et tydelig signal om at motorsykler utgjør en verdifull del av Oslos trafikkstrategi. Oslos innbyggere vil få en mer bærekraftig og effektiv måte å komme seg rundt på.

Arild Lind i NMCU til høyre i bildet. Her i samtale med varaordfører Julianne Ofstad.

Motorsykkelkjøring er den ultimate fordelen
– Motorsyklene er allerede fritatt i alle bomstasjoner, noe som representerer for dem en betydelig besparelse, spesielt for de som daglig pendler gjennom bomringen. Ved å tilrettelegge for flere gratis parkeringsplasser for motorsykler, løser vi ikke bare trafikkproblemene, men det kan også bidra til å redusere miljøpåvirkningen. Motorsykkel har jo mindre utslipp, sammenlignet med en fossilbil når det er bare en eller to som reiser til byen, sier Arild Lind i NMCU.

Her blir skiltet montert opp i dag kl. 12.00.

Gevinst for byliv
Når sentrum er lett tilgjengelig, vil det gi et rikere byliv. Gratis MC-parkering vil tiltrekke folk til byen som igjen vil skape et sosialt liv i Oslogryta. Dette trenger byen vår.
– Det er ingen som kjører motorsykkel som vil bruke en time av livet sitt på å ta toget inn til sentrum for å kjøpe seg en is i vårsolen på Karl Johan. Det vil de bruke motorsykkelen til, sier Heidi Røed i WIMA .

Magnus Birkelund, gruppeleder bystyregruppen Oslo FrP – mer valgfrihet er viktig for Oslo FrP.
– Flere gratis parkeringsplasser for motorsykler er en vinn-vinn-løsning for byen vår som gir jo gevinst på så mange felt i tråd med Oslos utfordringer og utvikling, avslutter Magnus Birkelund som har jobbet frem saken i bystyret i Oslo.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend