Kawasaki - Back on track! 2021 modellene av ZX-10R og ZX10RR byr på flere spennende oppgraderinger for både bane og landeveien.

Anders Wettese
Kawasaki har under utviklingen av de nye 2021 modellene av ZX-10R og ZX-10RR tatt det neste steget i evolusjonen av denne for mange, ikoniske “grønne” maskinen som blant annet har gitt Kawasaki over 120 seiere i World Superbike siden 2011 og frem til i dag.

Fokuset ved utviklingen av de nylig lanserte 2021 modellene av ZX-10R og ZX-10RR har vært på ytelse. Kawasaki trenger å levere en maskin som vinner på banen og som hevder seg i den harde konkurransen om kundene på landeveien.

Det har for 2021 modellene blitt prioritert å gjennomføre flere aerodynamiske forbedringer sammen med oppgraderte kjøreegenskaper og førerergonomi. Dette følges i tillegg opp av ny teknologi som skal hjelpe føreren med å kjøre både raskere og tryggere.

Oppgraderte tekniske løsninger

Når det gjelder den aerodynamiske pakken så er stikkordet “marktrykk”. Dette skal leveres ved bruk av integrerte “winglets” som er en del av strukturen rundt hovedlysene. Kawasaki mener det øker marktrykket med 17% i forhold til den nåværende utgaven. I tillegg bidrar det nye designen av baksetet til at det skapes et område med undertrykk bak føreren. Dette kombineres videre med 40mm høyere vindskjerm og 5mm høyere plassering av fotpinnene for å optimalisere sykkelens ergonomi.

Teknisk sett har sykkelen fått en raceinspirert TFT skjerm som Kawasaki hevder at er vesentlig mer lettlest enn tidligere utgaver. Kjørekomputeren inkluderer fire valgfrie førermoduser, quickshifter (opp og ned) og egenskaper som blir satt pris på i hverdagen slik som elektronisk cruise control og bluetoothtilkobling for mobiltelefon. Det er også mulighet å få ZX-10R levert med oppvarmede håndtak som ekstrautstyr. Nesten et «must» for oss i Norge.

Lyktene leveres av Mitsubishis og er deres direkte projeksjons LED lamper, det er første gang disse er tilpasset til bruk på motorsykkel.

Jobben med å stoppe beistet utføres på begge utgavene av Brembo sine svært respektable M50 monoblock calipere. RR er i tillegg utstyrt med stålombundene bremseslanger i raceing kvalitet og støpte Marchesini felger som er spesiallaget for nettopp denne modellen.

 

Maskineriet

Hjertet i enhver Ninja er selvfølgelig motoren og ZX-10R og RR er ikke noe unntak i denne sammenheng. Motoren er den samme 998cc fireren som tidligere, men den får en ny oljekjøler på 2021 modellen. Antallet hestekrefter som leveres vil på ZX-10R være uforandret på 203hk, men disse vil nås på litt lavere 13,200rpm fremfor tidligere 13,500rpm.

ZX-10RR, som kun vil leveres i begrensede 500 enheter, kommer med Marchesini felger skodd med Pirelli Diablo Supercorsa SP dekk som standard. Denne modellen får i tillegg noe større endringer på motoren, blant annet lettere stempler. ZX-10RR leverer sin  toppeffekt på 204hk, 400rpm høyere opp i registeret enn gatesykkelen.

ZX-10R vil leveres i to farger, enten matt svart eller kombinasjonen grønn/sort/hvit/rød. ZX-10RR kommer kun i den tradisjonelle Kawasaki grønne fargen. Begge modellene prydes med Kawasakis “River Mark”, som kun finnes på de aller mest eksklusive modellene fra Kawasaki. En fryd for øyet!

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend