Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Statens Havarikommisjon (SHK) har undersøkt fire dødsulykker med lett motorsykkel i 2024, og publisert en rapport med tilsammen 8 «sikkerhetstilrådinger». Sikkerhetstilrådingene omhandler bedre opplæring og informasjonsarbeid, utredning av ytterligere krav til sikkerhetsutstyr, tettere oppfølging av teknisk tilstand på lett MC, samt tiltak på veistrekninger med høy ulykkesrisiko for MC. I tillegg anbefaler SHK at aldersgrensen for å kjøre lett motorsykkel heves fra 16 til 18 år.
Kartleggingen av de fire dødsulykkene viser at høy fart var en medvirkende faktor i tre ulykker. I den fjerde ulykken var farten moderat. Her var det veiforhold som sannsynligvis var den utløsende årsak. SHK har også funnet tekniske feil eller mangler på tre av ulykkessyklene. Risikokurver med begrenset sikt og ujevnheter i veibanen medvirket til tre av ulykkene. Sideterreng og rekkverk forverret skadeomfanget i to ulykker. Hjelmen sviktet i tre av ulykkene, og ryggskinnen gav ikke tilstrekkelig beskyttelse i én av
ulykkene.
Havarikommisjonen har gjort et grundig arbeid, og funnene bekrefter at MC-ulykker – i likhet med de fleste andre trafikkulykker – oftest har et sammensatt årsaksbilde. Derfor må også det ulykkesforebyggende arbeidet ha et bredt fokus, slik SHK legger opp til gjennom sine tilrådinger.
MCTA kan likevel ikke følge Havarikommisjonen når den slår til lyd for å heve aldersgrensen for lett motorsykkel til 18 år. Havarikommisjonen begrunner sitt forslag blant annet ved å vise til forskning på hjernens utvikling, som har avdekket at evnen til å forstå risiko og takle raske og uventede endringer ikke er ferdig modnet hos tenåringer. Det vises også til at de unge mangler erfaring, og at overgangen fra teoretisk læring til praktisk mestring er særlig sårbar i de første årene som fører.

– Mangel på førererfaring er en utfordring for alle nye førere, uansett hvor gamle de er, sier styreleder i MCTA, Odd Terje Døvik. Og fortsetter: – Evnen til å takle et krevende trafikkbilde, eller et dårlig vedlikeholdt veinett, må innøves, og er like krevende for en voksen nybegynner som det er for en ung. En dårlig hjelm er en dårlig hjelm uansett hvor gammel du er. Og kjører du uten sikkerhetsutstyr er du sårbar uansett alder. Det er heller ikke slik at alle tenåringer utvikler seg i samme tempo. Det finnes vettuge og forstandige 16- og 17-åringer som er fullt i stand til å foreta gode og fornuftige valg ute i trafikken. Og det finnes 16- og 17-åringer som helt klart mangler disse evnene. Det samme kan imidlertid sies om de fleste aldersgrupper. Det er f eks en kjensgjerning at menn i 50-årene er overrepresentert i ulykkesstatistikkene både for bil og MC. I denne aldersgruppen finnes det altså åpenbart også mange som ikke i tilstrekkelig grad evner å foreta korrekte og sikre valg i trafikken, som overvurderer egne evner og undervurderer farene de utsetter seg for.
– Å skjære hele ungdomskull over én kam, og i realiteten innføre et forbud mot å kjøre lett motorsykkel for 16- og 17-åringer, er en kortslutning som hviler på et svært tynt grunnlag, sier Døvik. – Det er over 4000 unge mennesker som tar førerkort for lett MC pr år, og som bruker motorsykkelen til å dekke sine transport- og rekreasjonsbehov. At fire av dem omkom i 2024 er dypt tragisk og skal ikke tas lett på. Derfor støtter MCTA de øvrige sikkerhetstilrådingene fra Havarikommisjonen, både med hensyn til opplæring, bruk av sikkerhetsutstyr, vedlikehold av veinettet og vedlikehold av sykkelen. Men vi støtter ikke et generelt forbud. Vi kan ikke forby enhver aktivitet vi misliker, eller som har uheldige sider ved seg. Forbud er og blir en primitiv løsning, som først kan vurderes når alle andre tiltak er utprøvd. Vi er ikke der ennå.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no