2026 Ducati Panigale V4 R

Halvor Urang
Ikke før hadde Ducati fristet oss med to nye RS modeller av Multistrada V4 og Diavel V4, før de nå lanserer nye Panigale V4 R, med et målrettet design og spesifikasjoner myntet på superbike racing.

Panigale V4 R er utstyrt med den nyeste evolusjonen av den 998 ccm Desmosedici Stradale R-motoren, Euro 5+ godkjent og med maksimalt effektuttak på 218 hk. Motoren er utviklet i samsvar med Ducati Corse sine spesifikasjoner og tilbyr mer dreiemoment i mellomregisteret og høyere toppfart. Den nye Panigale V4 R introduserer også MotoGP Corner Sidepods og Ducati Racing Gearbox, med nøytral under første gir, for første gang på en produksjonsmotorsykkel. Dersom det eksklusive racing-eksosanlegget monteres er den nye Panigale V4 R i stand til en toppfart som overstiger 330 km/t, tidligere kun forbeholdt MotoGP-sykler.

Den nye Panigale V4 R legemliggjør Ducatis suksesser i MotoGP og Superbike. Den ble utviklet for å konkurrere i World Superbike Championship og samtidig tilby Ducati-entusiaster unike funksjoner hentet fra racingverdenen, aldri tidligere sett på en veigodkjent motorsykkel. Dens opprinnelse ligger i den legendariske 996R fra 2001 og disse motorsyklene har alltid vært utgangspunktet for Superbikes. Panigale V4 R produseres i en nummerert serie, med modellnavn og serienummer tydelig synlig på styrekronen.

Fokusert og eksotisk

Hjertet i Panigale V4 R, Desmosedici Stradale R-motoren, ble designet for å konkurrere i Superbike World Championship og har blitt utviklet i denne nyeste versjonen i tråd med Ducati Corse sin MotoGP-filosofi. Den tilbyr mer dreiemoment og effekt over hele registeret, med 218 hk ved 15750 omdreininger, som kan økes til 239 hk med racingeksos og Ducati Corse Performance Oil. Dreiemomentkurven er øket med 7 % ved 6 000 omdreininger og et maksimum på 114,5 Nm ved 12000 omdreininger. Panigale V4 R er i stand til en toppfart på 318,4 km/t, som øker til 330,6 km/t med racing-eksos. Til nå var denne hastigheten eksklusiv for MotoGP. Tanken rommer 17 liter og vekt uten drivstoff er 186,5 kg.

Den nye Panigale V4 R er utstyrt, for første gang noen gang på en produksjonsmotorsykkel, med Corner Sidepods, en innovativ aerodynamisk løsning Ducati introduserte i 2021 i MotoGP. Kåpedesignet som ble introdusert med Panigale V4 2025, har på V4 R nye, større vinger som er i stand til å generere 25% større marktrykk, som gir større stabilitet under akselerasjon og presisjon ved høye hastigheter.

Den nye Panigale V4 R er utstyrt med en racing-stil girkasseoppsett. Ducati Racing Gearbox (DRG) plasserer nøytral under første gir, i stedet for mellom første og andre, akkurat som det er på MotoGP og fabrikk-Superbikes. Takket være Ducati Neutral Lock (DNL) systemet, som er patentert av Ducati, elimineres muligheten for utilsiktet å treffe nøytral og å ende opp uten motorbrems i den siste og mest delikate fasen av bremsing, når man entrer svinger i første gir.

Ramme og svingarm er basert på chassis-konseptene til Panigale V4 2025, nemlig Front Frame, som er redesignet for å redusere sidestivhet (-40%), og fremfor alt Hollow Symmetrical Swingarm. Panigale V4 R er utstyrt med trykksatte Öhlins NPX25/30-gafler med 43 mm diameter og en mekanisk Öhlins TTX36-demper, med spesifikke innstillinger for den nye generasjonen. I tillegg har V4 R den nye Öhlins SD20 styredemperen, en første gang på en produksjonsmotorsykkel.

Den nye Panigale V4 R er utstyrt med Pirelli Diablo Supercorsa SP v4-dekk i størrelsene 120/70 ZR 17 foran og 200/60 ZR 17 bak. For banekjøring kan de samme Pirelli slicksdekkene som brukes i World Superbike installeres uten modifikasjoner på kjøretøyet, i størrelsene 125/70 foran og 200/65 bak. Når det gjelder bremser, er de fremre bremseskivene Brembo Hypure, nyeste generasjon 330 mm skiver. Systemet garanterer utmerket bremsetrykk og større effektivitet i varmefordelingen, og dermed mer konsekvent ytelse og dermed større sikkerhet for føreren når man presser grensene.

Elektronikk-pakken til den nye Panigale V4 R har utviklet seg betydelig sammenlignet med forrige modell, takket være Ducati Vehicle Observer (DVO)-algoritmen, utviklet direkte av Ducati Corse, og anvendelsen av Cornering ABS med kombinert bremsing, som debuterte på Panigale V4. Sammenlignet med Panigale V4, varierer V4 R-implementeringen av elektronikk når det gjelder nye ytelsesorienterte kombinerte bremsestrategier, kalt Race Brake Control, og anvendelsen av DVO er utvidet til også å omfatte motorbrems. Det hele styres gjennom den 6,9″ dashbordet som allerede ble introdusert med Panigale V4, og som tilbyr to visningsmoduser, Track og Road. Track-moduset har et såkalt Grip Meter, som grafisk viser estimert grep tilgjengelig i øyeblikket.

Tilbehør

For å ytterligere forbedre effektiviteten til denne sykkelen på banen, tilbyr Ducati Performance et bredt utvalg av tilbehør for å fullføre og forbedre din Panigale V4 R. Ducati DAVC Race Pro-programvaren, tilgjengelig som Ducati Performance-tilbehør, ble utviklet i samarbeid med Ducati Corse-ingeniører for å optimalisere motor kalibreringer og kontrollstrategier, og dermed oppnå maksimal ytelse i bane-konfigurasjon og med slick eller regndekk.

Ducati Performance-tilbehør inkluderer også Ducati Data Logger, karbonfelger (950 gram lettere enn originalfelgene), PRO og PRO+ bremseoppsett foran, race-kåper, og mye annet som gjør den nye Panigale V4 R enda mer effektiv på banen. En fullstendig oversikt over tilbehør finnes i den dedikerte seksjonen på Ducati.com. Ved å bruke konfigurasjonsverktøyet kan du tilpasse din Panigale V4 R og dele konfigurasjonen med din betrodde forhandler.

Tilgjengelighet

Ducati Panigale V4 R vil ankomme europeiske forhandlere i november 2025. Distribusjon i andre land, med USA som første land, vil begynne i påfølgende måned.

#PanigaleV4R #RacingIsJustTheBeginning

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend