Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
I dag kl. 18.00 er det MC-debatt i Arendalsuka
I dag møtes alle de viktige for MC-saken i Arendal. Og MC sikkerhet blir et av de sentrale temaene i forbindelse med den motorsykkelpolitiske debatten som går av stabelen i Arendalsuka mandag denne uken. Her møter Arbeiderparti-regjeringen samt at alle andre sentrale aktører som er med i MC-Dugnaden i Norge.
Mange velgere kjører MC
Den 8. september er det stortingsvalg og det er mer enn 250.000 velgere som kjører motorsykkel og trolig så mange som 500.000 som har førerkort på MC i Norge. Så det er mange velgere som kjører og har interesse for motorsykkel, MC, i Norge.
En ulykke er en for mye
– Ett liv tapt er ett for mye, og det er en tragedie for de som rammes. I motsetning til en del andre ønsker FrP å fokusere på løsninger som faktisk redder liv – også for motorsyklister, sier Morten Stordalen, stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet, medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité og partiets talsperson for MC og kjøretøy.
Nullvisjon og MC
Morten Stordalen vil bruke Arendalsuka til å sette søkelys på hvordan motorsyklister kan ivaretas bedre i norsk veipolitikk.
– Hvis man mener alvor med Nullvisjonen, må motorsykkel inkluderes i langt større grad når veier bygges, vedlikeholdes og utbedres. I alle andre sammenhenger hensyntas biler, busser og tungtransport i materialvalg, utforming, skilting og merking – men MC blir ofte glemt, sier han.
Autovern med dødsfeller
Stordalen peker på at stolper på autovern er en kjent dødsfelle for motorsyklister i utsatte svinger.
– På slike steder må det settes fortgang i montering av underskinner. Dette er et rimelig tiltak i den store sammenhengen – en dråpe i havet sammenlignet med kostnader til andre trafikksikkerhetstiltak, understreker Morten Stordalen. Han har selv kjørt motorsykkel i mange år og er også president i Løvebakken MC, som er Stortingets egen motorsykkelklubb. For tiden har han en Kawasaki Versys, 1000 kubikk. Han forteller også at han startet å bruke MC-airbag i fjor vår.
Dokumentert effekt av merking i vegbanen
Et tiltak Stordalen mener bør innføres umiddelbart, er merking i vegbanen i utsatte svinger for å hjelpe motorsyklister med riktig plassering. Her gjennomførte nylig Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, en studietur til Østerrike hvor blant annet Trygg Trafikk og Statens Vegvesen deltok.
– I Østerrike reduserte slike tiltak ulykkene med hele 80 prosent i testperioden. I Skottland var det ingen MC-ulykker med skader i risikosvingene som hadde denne merkingen mellom 2019 og 2023. Når vi ser slike resultater, er det ingen grunn til å vente i Norge, sier Morten Stordalen.
Vil redusere kostnader på sikkerhetsutstyr
FrP-politikeren mener også at økonomiske insentiver kan bidra til økt sikkerhet.
– Vi bør vurdere tiltak som reduserer kostnader for kjøp av sikkerhetsutstyr, inkludert redusert merverdiavgift på airbag-vest og eventuelt også sikkerhetskurs for MC førere. Dette er et enkelt og rimelig grep som kan redde liv – og det er en langt bedre løsning enn å innføre stadig flere påbud og forbud, sier Morten Stordalen.
For Stordalen er temaet klart:
MC må sterkere inn i Nullvisjonsarbeidet – og han vil utfordre både regjeringen, politikere, Statens vegvesen og interesseorganisasjoner til å støtte tiltakene under årets Arendalsuka.
Link til den motorsykkelpolitiske debatten i Arendalsuka.
Overlevde med MC-airbag
– Jeg gleder meg også til å møte Yngvill H. Tellmann (60) som nylig overlevde en MC-ulykke og som er overbevist om at MC-airbag var det som reddet henne. Som Yngvill H. Tellmann sier:
– Jeg kom over en bakketopp, etterfulgt av en venstresving i rundt 70 km/t. Plutselig befant jeg meg på grus og i veikanten. Jeg mistet kontrollen, og vi ble kastet rundt og endte i grøfta, forteller Yngvill H. Tellmann, som frem til nå har ønsket å være anonym av hensyn til familien, venner samt at det tok tid å bearbeide denne alvorlige hendelsen. Hun står nå frem i MC-debatten i forbindelse med Arendalsuka.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com