Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Møt opp i god tid
Vi anbefaler oppmøte i god tid fra ca. kl. 16.00 i forkant av Samferdselsteltet, Rådhusgaten 2, Arendal. Her vi vi være mange venner av motorsykkelsaken som møtes. Så starter arrangementet i samferdselsteltet presis kl. 18.00 og er ferdig kl. 18.45/19.00.
Deretter følger den store samferdselsdebatten så det blir mange spennende og viktige aktører innen samferdselspolitikk i området i denne tiden. Følg arrangementet her på Facebook.
Årets viktigste møte om MC-sikkerhet
– I panelet har vi invitert aktørene i MC-dugnaden og andre som er viktige for motorsykkelsaken i Norge, sier Arve Lønnum som er sekretær i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Han vil innlede i forbindelse med møtet.
Et spennende tema vi vil få høre mer om:
Nord universitet har inngått et samarbeid med WIMA Norway (Women’s International Motorcycle Association) for å utvikle kurs og verktøy som skal øke sikkerheten for kvinnelige motorsyklister i Norge.
Målet er å etablere kunnskapsbaserte og praktisk rettede tiltak som kan bidra til tryggere kjøring, økt mestring og bedret forståelse av risikofaktorer i trafikken.
Kvinner er en voksende gruppe motorsyklister, men opplæringstilbud og sikkerhetstiltak er i liten grad tilpasset deres behov. Med støtte i forskning og fagkompetanse fra Nord universitet – med fagmiljø innen trafikk, atferd og risikoforståelse – skal samarbeidet legge grunnlag for opplæringstiltak rettet mot WIMAs medlemmer og andre kvinnelige førere
Formål og målsetting
Prosjektet har tre overordnede mål:
• Øke bevisstheten rundt risiko, sikkerhet og forebyggende kjørestrategier.
• Styrke ferdighetene til motorsyklister gjennom tilpasset opplæring
• Fremme en sikkerhetskultur hvor trygg kjøring og erfaringsdeling står sentralt.
Et sentralt siktemål er å redusere antall alvorlige ulykker med motorsykkel, samt å skape trygge og inkluderende læringsarenaer som fremmer selvstendighet og kontroll i møte med risikofylte trafikksituasjoner.
Mange andre viktige tema vil bli berørt!
– Det er viktig at veimyndighetene nå følger opp om de anbefalinger og den kunnskap vi bringer til bords, og løfter frem i den MC-politiske debatten og rundbordsdiskusjonen i Arendal, sier Arve Lønnum.
Mange viktige aktører til stede
– Vi kan kun gi råd, det er samferdselsdepartementet, Statens- Vegvesen og Vegdirektoratet som må ta beslutningene, understreker Arve Lønnum.
– Vi gleder oss til å høre statssekretær Tom Kalsås, Arbeiderpartiet, Samferdselsdepartementet vurderinger av om våre anbefalinger vil bli fulgt opp og prioritert fremover.
– Det samme med avd. direktør trafikksikkerhet i Statens vegvesen Guro Ranes og seniorrådgiver Lars-Inge Haslie, som leder MC-dugnaden, i regi av Statens vegvesen. Haslie er selv MC-fører.
– Og selvsagt fra de mange andre viktige nøkkelpersonene vi samler i Samferdselsteltet denne ettermiddagen, sier Lønnum. Han har selv vært sentral i MC-arbeidet siden slutten av -90 tallet.
Veimerking, autovern – erfaringer fra Østerrike og Skottland
– Bedre veimerking, tryggere autovern og underskinner, erfaringer med ellipser fra Østerrike og veimerking i Skottland og økt bruk av airbag-vest på motorsykkel er blant de viktigste temaene når MC-sikkerhet løftes til politisk toppnivå under Arendalsuka, forteller Per-Anton Vinje som er styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.
Alle som er viktig for MC-saken er invitert
Statens vegvesen og Vegdirektoratet, Politiet/Utrykningspolitiet (UP), Samferdselsdepartementet, medlemmer av Transport- og kommunikasjonskomiteen og andre motorsykkelinteresserte på Stortinget og i regjeringen, NMCU – Norsk Motorcykkel Union, NMCF – Norsk MC-Forhandlerforening og Bikelife Norge, NAF MC – MC-avdelingen i Norges Automobil-Forbund, WIMA Norway – damer på MC i Norge og del av den verdensomspennende Women’s International Motorcycle Association, Kongelig Norsk Automobilklub – KNA, Trygg Trafikk – fagorgan for trafikksikkerhet, førerutviklingsaktører og MC-klubber, Reitwagen.no, BIKE.no, Hubriding.no – På2hjul og andre MC og en rekke andre aktører er invitert.
Overlevde MC ulykke med MC-airbag
I forbindelse med debatten vil du også få møte Yngvill H. Tellmann, som er medlem i WIMA, damer på MC og som er overbevist om at MC-airbag er helt sentral i at hun overlevde en MC-ulykke før sommerferien.
Yngvill sin historie
Siste helgen i mai la en gruppe på 7 motorsyklister ut på tur. Planen var enkel: en god omvei før 5 av dem skulle videre til Vålerbanen for å delta på et sikkerhetskurs i regi av WIMA – Women’s International Motorcycle Association. Turen tok imidlertid en dramatisk vending på vei gjennom Sverige.
Ulykke i 70 km/t
– Jeg kom over en bakketopp, etterfulgt av en venstresving i rundt 70 km/t. Plutselig befant jeg meg på grus og i veikanten. Jeg mistet kontrollen, og vi ble kastet rundt og endte i grøfta, forteller Yngvill H. Tellmann, som frem til nå har ønsket å være anonym av hensyn til familien, venner samt at det tok tid å bearbeide denne alvorlige hendelsen.
Står frem for første gang
I forbindelse med Arendalsuka har hun bestemt seg for å stå frem med sin viktige MC- ulykkes historie.
Etter å ha blitt slengt i kull med sykkelen og sklidd 20 meter utenfor veien landet hun – med en stor stein klemt inn mellom øret og skulderen.
– Den steinen kunne ha tatt livet av meg. Det første jeg tenkte da jeg skjønte at jeg kunne bevege armer og bein, var: Hva hvis jeg ikke hadde hatt MC-airbag-vest med nakkekrage? Sier Yngvill H. Tellmann.
– Du møter henne i forbindelse med den motorsykkelpolitiske debatten i Arendalsuka på mandag 11. august kl. 18.00. Hun treffes ved Samferdselsteltet fra kl. 16.00.
Ambulansepersonellet og politiet i Sverige hadde ikke før sett en MC-airbag i bruk. Det samme gjaldt legene på akuttmottaket i Trollhättan.
– De var rett og slett imponert. At jeg slapp unna med to sting i leggen, var nesten ikke til å tro. Nå oppfordrer vi alle til å bruke MC-Airbag, sier Yngvill H. Tellmann. Nå har hun som overlevende MC-føreren gjort det til sin misjon å snakke om airbagvester – i inn- og utland.
– Jeg spør oftest:
– Har du vurdert airbagvest?
– Det er skremmende mange som aldri har hørt om det. Men når jeg forteller hva som skjedde MEG, så lytter de og spør spørsmål.
– Minst fire personer jeg har snakket med har kjøpt vest etterpå. Deriblant 2 av de som var med oss 7 på turen som ikke hadde airbag den fatale dagen.
– Etter å være vitne til ulykken kunne disse ikke få kjøpt MC-Airbag med nakkekrage fort nok, for forteller Yngvill H. Tellmann.
Hun er klar i sin konklusjon:
En airbagvest ser jeg som en billig livsforsikring. Jeg kunne endt i rullestol – eller verre.
Jeg vet at 8-9.000 kroner er mye for mange, men det er som med alt annet snakk om prioriteringer, og for meg var det en viktig vurdering ift. min egen sikkerhet. Det er også en betryggelse for dem som er glad i meg at jeg bruker MC-Airbag og gode kjøreklær.
Jeg kunne endt i rullestol – eller verre.
At jeg fremdeles er oppegående, tilskriver jeg 17 liter luft i vesten og en nakkekrage som holdt hodet og nakken stabilt opp mot hjelmen – og ikke minst unna «dødssteinen»…
MCF krever politisk handling
Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) og andre organisasjoner gleder seg tradisjon tro til Arendalsuka. Med over 250.000 norske motorsyklister, er MC et viktig og voksende segment i både trafikk- og mobilitetsdiskusjonen.
– Vi må tenke nytt rundt trafikksikkerhet for motorsyklister. Bedre veimerking, særlig i svinger, rydding av sideterreng og bruk av underskinner under rekkverk er konkrete tiltak som redder liv. I tillegg må airbagvester med nakkekrage bli normen – ikke unntaket, sier Arve Lønnum i MCF.
Han peker på eksempler fra Østerrike og Tyskland, hvor tiltak for MC-sikkerhet har hatt stor effekt.
– Det handler ikke bare om ulykker, men om tryggere kjøreopplevelser og bedre folkehelse, understreker Lønnum.
Fakta om MC-debatten på mandag:
Motorsykkelpolitisk debatt i Arendalsuka – 2025
Se mer her: Se link.
Sted: Samferdselsteltet, Rådhusgaten 2, Arendal
Tid: 18.00 – 19.00 (Anbefaler oppmøte i god tid kl. 17.30)
Ordstyrer: Jan Ove Ekeberg, motorsyklist, kjent forfatter og tidligere TV2 journalist og snakker kort med Yngvill H. Tellmann (60) som overlevde med MC-airbag.
Kort innledning: Arve Lønnum, sekretær, Motorsykkelimportørenes Forening, MCF setter scenen.
Aktører: Samferdselspolitikere, Statens vegvesen, Politiet, MC-organisasjoner og trafikksikkerhetsmiljøet
Tema: MC, moderne veisikring, nullvisjonen, airbag, opplæring og MC som moderne mobilitetsløsning
……………………..
For ytterligere informasjon om debatten og arrangementet:
Bjørn Richard Johansen
Politisk kommunikasjonsrådgiver, Motorsykkelimportørenes Forening, MCF
Mobil 47 800 100
E-post brj@gknordic.com
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com